Det är ett ordspråk jag har hittat på. Måste googla på det. Kan ju vara många som kommit på att säga så. Nå. Det finns än så länge inga belägg på detta uttryck på nätet, inte via Google i alla fall. Då skriver jag det igen: Bakom varje dörr ett Lars Norén-drama.

Det var den filosofiska inledningen till den första ansiktsgympa-rörelsen vi gjorde på Shakhlo Atleivas bokrealease för boken Fittjakvinnors röster. Se även mitt förra blogginlägg Action is diamond. Hm, när jag nu googlar på uttrycket, det också nya ordspråket och skriver det “Action is diamond” så är det bara i min blogg på hela stora internetet som det uttrycket förekommer. Fascinerande.

antitungawMen antirynkgympan då? Ansiktsgympan som kan kopplas samman med att bakom varje dörr, i varje hus och hem, i varje familj så finns någon form av drama i klassen med de tvistade tragedier som Lars Norén skriver. Jo, jag kom där och då i ögonblicket att tänka på rörelse 29. Lite spott gör susen från listan här bredvid. Med de filosofiska glasögonen på så blir rörelsen du gör med tungan bakom dina slutna läppar då du undersöker dina tänder med tungspetsen så spott bildas som du till slut sväljer en illustration av det som försegår bakom varje dörr. Ett drama i det lilla som inte syns. Din slutna mun och munhålan blir ditt liv, din familj. Rörelsen med tungan blir det som händer. Spottet blir resultatet av det som händer. Och det du sväljer.

Prolog. Det rörelsen med tungan över dina tänder i din slutna mun åstadkommer är någonting bra. Det gör dig gott. Befriar dig från spänningar som just dina Norén-dramor skapar i dig.

 

Action is diamond

Posted: 4th september 2014 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa
Tags: , ,

Att agera är diamant!
Tala är silver, tiga är guld men att agera är diamant!

Vilken strålande förbättring av det gamla talesättet. Det är inte jag som kommit på den eleganta formuleringen, jag bara fångar upp den. Kanske är inte orden exakt som i dikten jag hörde läsas av poeten igår men andemeningen är det. Hon heter Abbyan Ali och bland allt fantastiskt hon är så är hon liksom jag med i den nyutkomna boken Fittjakvinnors röster av Shakhlo Altieva som självklart också bor i Fittja.

10659244_922861654396143_1882496338121070321_n

Igår var det bokrelease på Fittja bibliotek. Abbyan Ali bidrog med att läsa sin dikt och jag skulle bidra med en micro-workshop i ansiktsgympa, Face-to-Face. Jag hade en plan men när jag hörde dikten fick jag nya idéer så jag bara tänkte om, så där rakt av, på plats och improviserade tre aspekter, som olika sidor av en diamant, av ansiktsgympa på temat tiga, tala och agera i relation till Boken Fittjakvinnors röster. Och vad det blev är fortsättning följer…

man-diamond_2940857c

 

Jimbee-melon, ett mysterium på Google

Posted: 29th augusti 2014 by Liselott Sjöstedt in Kost

Jimbee melon är nästan ogooglebart. När jag googlar får jag inte tag i några bra trådar att dra i. Några butiker här och där i världen som säljer den nya melonsorten Jimbee. Vad kommer den ifrån? Bara sådär. Är det bara vanlig Cantaloupe med Jimbee som varumärke? Eller? Det är så lätt att bli misstänksam. Jag vågar inte skriva vad jag får för misstänksamma tankar för då kopplar Google ihop det med Jimbee-melonen och simsalabim blir min misstänksamhet “sanning på nätet”.

Jag köpte i alla fall en Jimbee-melon igår, jättegod, milt orange fruktkött och lättuggade kärnor. Där har vi nästa nästan ogooglebara sökterm: Äta färska melonkärnor. Jag söker på svenska och engelska. Jag vet ju att det är etablerat att äta torkade och saltade melonkärnor. Men jag vill ju tro att det är till fördel att äta melonkärna direkt, färska. Men det har jag också svårt att hitta vettiga belägg för på nätet. Mitt förnuft och egna erfarenhet säger mig dock att det är bra att äta färska melonkärnor som de är.  Men jag vill att nån yttre pålitlig auktoritet bekräftar det. Och nu har jag käkat Jimbee-melonkärnor dessutom!

Jimbee melon

 

Det var ingen direkt antirynkgymparörelse, bara indirekt. Ett sätt att tolka begreppet gympa är att se det som avgränsade fysiska aktiviteter vi gör med syfte att sedan kunna fungera bättre i vardagen. Nähä, jag får inte till nån snygg koppling till att skaffa sig nya matvanor, att äta nya nyttigheter. Det får gå bra ändå. Jag förstår i alla fall att andra som googlar på Jimbee melon kommer att komma till det här inlägget. En annan fördel är att vi tillsammans kanske kan klura ut mer om Jimbee-melonens ursprung…

 

 

Ai chi – en ny sträng på min lyra

Posted: 27th juni 2014 by Liselott Sjöstedt in Vattenträning
Tags: , ,

Bara att titta på Ai chi-filmen är lugnande. Vill du göra Ai chi på riktigt kan du göra det tillsammans med mig, Liselott Sjöstedt. Jag har lärt mig instruera Ai chi nu i vår av fantastiskt duktiga utbildaren Åsa Hellström-Hultgren på Aquaticexercise.se. Det är dock bara en exklusiv skara (eller två) som har möjlighet att gör Ai chi med mig på Svedmyrabadet. Det är ett bad som är öppet endast för de som bor i Stockholm stad och mår bättre av att bada i varmt vatten (ca 34 grader). Den här terminen har vi provat på lite Ai chi i min mjukis-vattengympan (eller flum-vattengympan som en flitig deltagare kallar den) men till hösten 2014 kommer ett rent Ai chi-pass.

Jag har huvudet på plats

Posted: 14th april 2014 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa
Tags:

Min skalle sitter där den ska, skallbasen vilar i skålarna på atlaskotan. Jag vet det. Av  minst två skäl. Det rörelseundersökningar vi gjorde på årets Syntonicsdagar med min läromästare Judith Koltai resulterade bland annat i en ny upplevelse av huvudets placering. Förutom alla sensationer inne i min kropp, huvudet, halsen så upplevde jag också rymden, luften runt om min hals och haka på ett nytt sätt. Rymden bara fanns där. Och huvudet tippade vare sig fram eller bak eller åt sidan, det var och hittar tillbaka till en levande balans i mitten. Kan gå ur balansen och kan hitta tillbaka.

Det andra skälet är att jag har gjort en atlaskotebalansering tidigare i år. Det var en märklig och djupgående upplevelse det också. Min kropp justerade om sig. Det kändes under själva behandlingen, dagarna efteråt, musklerna på ena sidan av halsen var väldigt ömma. Det känns och märks i mitt ansikte också. Alla ansikten är mer eller lite mer osymmetriska men jag upplever det som om ansiktet ändrat sig också. Torbjörn som gjorde atlaskotebehandlingen på mig var jätteduktig och vi pratade efteråt om antigympa, antigymnastik och syntonics. JAg har inga av de besvär man vanligtvis har när man väljer att balansera atlaskotan. Jag ville bara ha min på plats.

600px-C1_lateral

 

Det var en tredje grej också som hjälper mig att ha huvudet på plats och inte bara på skaft är att jag också tränar Eva Frazers Facial Fitness ganska så regelbundet. Jag gör till och med de ganska meziérè-vidriga hakrörelser som bygger på att trycka ihop nacken, fast jag tar hand om nacken så mycket det går före, under och efter.

Vattengympa à la nycirkus

Posted: 19th februari 2014 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa
Tags: ,

Vattengympa är som cirkus i sig. I vatten kan du göra rörelser som är som på cirkus, magiska, nästan tyngdlösa. Så mitt vattengympaprogram den här terminen är inspirerad av nycirkus eller samtida cirkus som det numera heter. Jag har musik från Cirkus Cirkörs föreställning Knitting Peace , öppnar med LoopToks Organize som har så bra text dessutom och i slutet en klassiker från Cirque du Soleil; Stella Errans (som har en spännande nonsenstext). Resten av musiken kommer från annat håll men ligger i samma fåra; i den längre versionen (45 min) finns ett gäng av de flummigaste låtarna från Beyoncés senaste. Som clown i programmet dyker M A Numinen upp. Det är en så bra musikblandning att jag är alldeles imponerad av mig själv. Och det är Spotify och Itunes som hjälper mig. Jag vet inte hur jag kan dela med mig av musiklistan här.

De rörelser vi gör är också inspirerade av nycirkusen; akrobatik, balansering som i att gå på lina, modern dans, koreografi och så vad heter det där tjocka repet som används i nycirkus. Stången vid bassängkanten går att använda på liknande vis. Nu i början av terminen blir det mycket att träna för att så småningom få till nåt som blir något större, något koreograferat, något med ett syfte större än bara vara gympa. Det ska bli spännande att se vad vi får till. Jag har två vattengympapass  i veckan den här terminen, båda på Svedmyrabadet i Stockholm. Ett bad som är öppet för människor som bor i Stockholm stad och som mår bättre av att bada i varmt vatten (ca 34 grader).

  • Torsdagar kl 9.00 är passet 45 min långt, drop in pris per gång 80 kr eller med 12-gångers krysskort ca 60 kr per gång.
  • Söndagar kl 18.30 är passet 30 min långt och äger rum genom naturistföreningen EOS försorg.

Ps. På söndag 23 februari är det dags för en utbildning för vattengympainstruktörer, grundkurs, steg 1 a , vattengympa utan redskap på axeldjupt vatten.

 Jag har en sida på Facebook också om vattengympa; utbildning och träning.

Huvudmassage som friskvårdsunderhållning, det är en av mina specialiteter. Förra veckan på Allégårdens äldreboende i Tumba körde vi följande program:

Huvudmassage, körschema

Huvudmassage, körschema

Om du vill veta lite mer vad nyckelorden på min papperslapp innebär så kan du

  • klura själv
  • leta efter rörelserna/övningarna här på bloggen
  • säga till mig att du är intresserad av att lära dig mer

Tack Allégården i Tumba för att ni har så fantastisk dagverksamhet!

 

 

Wabing passar min rörelsefilosofi

Posted: 4th december 2013 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa, Övningar
Tags: , ,

Två gånger har jag varit med på instruktörsledd Wabing. De som utvecklat träningsformen, varav en är Jonas Nordström som också jobbar med min favoritskakning TRE, kallar det Wabing för att de kallar mojängen de uppfunnit och som man använder för Waber. Wabern ser ut som på bilden och är av nåt slags skummaterial, om det nu heter så. På bilden syns också min favoritövning så här långt med Wabern. Den gör jag nästan varje dag nu.

Waber Great chest opener

Den här terminen finns det så vitt jag förstår två tillfällen kvar att i Stockholm träna instruktörsledd Wabing. Torsdag den 5 december och tisdag 10 december. Rekommenderas även om det många gånger gör ont, väldigt ont när jag placerat kroppen så att spända muskler tynger ner över Wabern. Vad som då är “gott ont” och “ont ont” är inte lätt att veta. Synd att jag inte kan vara med men jag har goda skäl här där jag är.

När jag använder Wabern själv gör jag det mer på antigympavis som jag fortfarande kallar det. Vilar mellan arbete med höger och vänster sida av kroppen, m m. Såklart jag har en egen Waber. Den kostar 300 kr. Mycket bra investering.

Tränar med Eva Frasers häfte Facial Fitness Made Easy

Posted: 3rd december 2013 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa
Tags:

thb_dvd_newJust nu tar jag hand om mig själv. Förutom allt icke-görande (som också är en form av görande) gör jag också sånt som läker mig, lär mig. T.ex. tränar efter instruktionerna i det lilla häftet som medföljer Eva Frasers DVD Facial Fitness Made Easy (går att köpa på sajten www.evafraser.com).

Hemma har jag följt med i träningen på DVD några gånger, gjort basprogrammet tillräckligt många gånger för att känna att det är läge att gå vidare till de olika sektionerna men inte mer än så. Nu har jag istället det lilla häftet att hålla mig i. Träna en “section” (av fyra olika) om dagen i fyra dagar och sedan vila tre dagar är uppmaningen. Jag gillar bättre att läsa mig till övningarna och upptäcka rörelserna inifrån mig själv. Visserligen tror jag att jag har haft hjälp av att härma den vid rörelserna lite ovana unga rara kvinnan på DVDn (Eva Frazer syns bara i början, sen hör man henne  ge instruktioner) men nu lär jag känna rörelserna bättre.

Jag gillar inte alla övningar. En del av dem strider mot alla principer jag har med mig från antigympan, rörelse i vila, syntonics. Men jag gör dem ändå och försöker lindra vissa rörelser med stödrörelser före och efter. Vi får se vad några välgörande veckor med regelbundenhet ger för effekt.

Jag är inte utbildad i att lära ut Eva Frasers Facial Fitness så jag vill inte lära ut rörelserna på svenska även om jag är mycket duktig på att förstå, göra och lära ut rörelser. Men kanske att andra som också tränar med hjälpa av Eva Fraser DVD och bok kan ha glädje av mina erfarenheter.

Jag hade skrattgympa

Posted: 6th november 2013 by Liselott Sjöstedt in Antirynkgympa, Övningar, Träna med mig i verkligheten
Tags: ,

och det var roligt. Jag tror att damerna och herrrarna på äldreboende Allégården i Tumba också hade roligt på skrattgympan. Förra gången jag var där och hade ansiktsgympa skrattade vi så mycket att det den här gången fick heta skrattgympa. Namnet var mig givet från ovan (uppdragsgivaren) så jag fick uppfinna vad skrattgympa kunde vara för mig och för mina deltagare.

Jag tänkte att det vore roligt att göra fåniga grimascher som vi nästan alla gjort när vi var små. Genom kroppen skulle vi kunna minnas vår barndom och väcka den barnsliga glädje i oss som vi förhoppningsvis känt. Om inte annat nu i minnets skimmer. så vi gjorde sådana grimascher. För att öppna upp för att kunna göra fåniga rörelser och ha roligt jobbade vi även på att stimulera höger hjärnhalva.

Inga kort togs. Jag antecknade inte vilka rörelser vi gjorde. Vi repeterade emellan och pratade om vilka rörelser vi gjort och om jag tänker lite så kan jag ju återskapa allt igen. Jag har ju linjen att följa. I mitten tog vi en indianpaus* om inte annat för att jag skulle få lite paus från pratandet. Vi körde en vissellåt från typ 1930-talet. Vissla är bra. Man blir glad av att vissla. Även om det är svårt. Kanske är det roligt också för att det är svårt.När jag var liten var det inte så svårt, när jag väl hade lärt mig förstås.

liselottskindstretch(1)Vad gulligt. När jag letade efter en bild att illustrera med hittade jag en bild på mig själv. Jag sökte på Karl-Alfred, den tecknade figuren och hittade mig själv med en mycket fånig rörelse som både påminner oss lite äldre om vår barndom och balanserar upp hjärnhalvorna.