Annons:
 
 

Räkna ut kaloriintag – rasa i vikt.

Kalorierräkning är det mest effektiva sättet för att gå ner eller upp i vikt. Man räknar ut hur många kalorier man får i sig och hur många kalorier man förbränner. Hamnar man på ett underskott så går man ner i vikt och hamnar man på ett överskott så går man upp i vikt.

Kalori

En kalori är en energienhet och den motsvarar ungefär 4,19 joule. När man snackar om kalorier menar man nästan alltid kcal, alltså 1000 kalorier. Dock så räknar man inte så utan man säger kalori när man menar 1000 kalorier. Så skriver jag kalorier menar jag alltså kcal.

Räkna ut hur mycker du behöver

För att räkna ut din förbränning måste du räkna ut ungefär vilken vinå din rörelse och liknande ligger på. För män gäller formeln:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

och för kvinnor formeln:

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Detta är din basala förbränning under vila. Om du gör något annar så ökar denna förbränningen. För att veta hur mycket du förbränner ska du gångra denna med 1.2-2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottares vardag. När du har räknat ut detta har du fått fram hur mycket du behöver äta per dag. Tänk då på att ligga på ett underskott med.

Inga resultat?

Om du inte får några resultat så beror det på att du äter mer än vad du gör av med (om du vill gå ner i vikt då). Då finns det bara en sak som gäller. Äta mindre eller röra sig mer. Om du inte får resultat i form utav viktuppgång så är det ju bara ät mer.

Hur mycket går man ner då?

För att lätt gå ner 1 kg i vikt så gäller det att ligga på ett kaloriunderskott på totalt 7000. För att göra detta på det lätta sättet brukar man/jag tipsa om att ligga på ett underskott på ungefär 500 kcal om dagen. Då kan du lätt kolla med när du väger dig.

Vägning

Väg dig max en gång i veckan och gör det alltid samma dag. Väljer du att t.ex. göra det varje vecka på måndagen så ska du göra det också. Det är bäst att ha samma tid och samma dag ungefär. Vägningen ska alltid ske innan frukost (då du väger mindre eftersom du inte fått i dig någon mat ännu).

Träning

När man räknar kalorier kan man utan problem träna styrketräning och HIIT och liknande saker. Du får i dig kolhydrater så du kan få lite energi till kroppen när du tränar. Träningen är helt upp till dig men tänk på att om du vill gå ner i vikt så kan du äta mer om du rör dig mer.

Förbränning

För att räkna ut hur mycket du förbränner när du joggar/går så finns det en formel som fungerar någorlunda bra. 1.2*(vikt i kilo) per kilometer.

2 Kommentarer

2 Responses to Räkna ut kaloriintag – rasa i vikt.

Har du några tips, när man som jag ammar…? (Och vill gå ner i vikt.)
Finns det några ”a och o-regler”?

Tack på förhand.

Skrivet av Nette 2009-04-07 vid 11:48 Svara

    Vågar inte säga hur du ska göra som ammande, då jag inte kan så mycket om det. Håll inte på med kosttillskott och ligg på ett kaloriunderskott. Tänk på att röra dig mycket.

    Skrivet av Bloggare bob 2009-04-11 vid 06:16

Hejsan:) Jag har läst din blogg några gånger nu och gillar den. Jag är riktigt intresserad av träning och håller på att lära mig.
Så nu till mitt lilla problem. Jag fattar inte hur man räknar kolhydrater överhuvudtaget.
Jag är en tjej i 18 årsåldern. Hur vet jag hur mycket kolhydrater det är i det jag äter osv.
Skulle vara tacksam för hjälp så jag också kan utvecklas:D

Skrivet av anoym 2009-04-05 vid 11:41 Svara

    Det står på produkten hur mycket det är i. Går även att kolla på http://192.121.81.11/livsmedelsok/ sen är det bara att räkna ut hur mycket mat du äter och så kolla på förpackningen eller förpackningarna. Det står oftast per 100 gram på dem.

    Skrivet av Bloggare bob 2009-04-06 vid 12:17

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser:
Reparera iPhone i Stockholm
 
 
 
 
css.php