Annons:

Vådliga vägar och traditioner i Olympia!

Onsdag 17 juli

Nu var det hög tid att verkligen utforska den för oss helt nya ön Karpathos! Vi hade kvällen innan avtalat att hyra bil i två dagar så vi riktigt skulle kunna köra runt hela ön, ungefär som på Rhodos fast i lite lugnare tempo. Först hade vi tänkt ta de vanliga bussarna, men Mr Giannis avrådde! Han menade att det skulle bli nästan lika dyrt för oss fem att ta buss till Olympia (det är en avlägset belägen by längst uppe i norr, där man fortfarande håller hårt på gamla traditioner) som att hyra bil. Och han hade rätt – 70 euro för två dagar var ju billigt. Det betalade vi för en dag på Kreta 2011.

IMG_2263 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I samband med frukosten visade Mr Giannis vilka rundor vi lämpligen kunde köra – en norrut och en mer sydvästlig. Vi ville börja med den längsta resan. Den gamla byn Olympia ligger ca 5 mil från Pigadia och det är ju ingen sträcka – inte om man har fina breda säkra vägar som i Sverige… På en grekisk ö med serpentinvägar och uppförslut i låg hastighet tar det väldigt lång tid kan jag säga!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi ville ju gärna se några av alla de paradisstränder som lär finas runt ön och styrde därför kosan mot Achata beach. Den ligger strax norr om Pigadia men för att komma dit måste man köra på väldigt krokiga vägar. Vi stannade till på flera ställen vid vägkanten för att beundra den hisnande utsikten och ta lite bilder. Första riktiga stoppet var vid en lite söt kyrka. Man förundras ofta över hur i hela friden man kunnat bygga alla dessa små kyrkor på väldigt otillgängliga platser i bergen. Vi körde inte ner till själva stranden utan beundrade från ovan – och tur var nog det…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_2267 IMG_2272 IMG_2271 IMG_2268

Våra barn brukar aldrig drabbas av åksjuka, inte ens som små, men denna dag blev en av de tre dålig… Inget kul att kräkas i bilen och känna sig helt hjälplös. Tur i oturen var att vi nästan var framme vid stranden så vederbörande kunde bada och tvätta av sig. Gummimattan i bilen fick sig också ett välgörande bad i havet och hann torka innan vi skulle åka vidare.

IMG_2284 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Apellastranden var verkligen minst lika fantastisk i verkligheten som på alla de bilder jag googlat fram på nätet. Vi stannade en god stund så den åksjuke fick mycket frisk luft i lungorna och kände sig snabbt bra igen.

IMG_2273 IMG_2279

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Innan vi körde vidare norrut åt vi en god lunch på en liten taverna ovanför Apellastranden. Som väl var kunde den som tidigare mått dåligt också äta med god aptit. Mat i magen är ofta den bästa medicinen, liksom frisk luft och kallt gott vatten.

Vägen slingrade sig vidare och för att undvika fler sjukdomar måste alla titta framåt – inte som tidigare spela spel på mobilen eller läsa. Vi stannade några gånger för fler fina bilder, men vi kom så småningom fram till Olympia – byn vi hört så mycket om. Redan på Rhodos talade svampfiskaren ”Poseidon” om att vi måste åka till Olympia där tiden delvis stått stilla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På avstånd ser det ut som om husen ”rinner ner” längs berget. Ungefär som i Fira och Oia på Santorini. Man måste bara beundra dem som kan bygga på det sättet. Utsikten ut över dalgångarna är betagande. Stora vita bomullsmoln går så långt ner att de rör vid bergstopparna. Det känns som om man själv skulle kunna nå upp till molnen!

DSCN1120 DSCN1122 DSCN1125

Olympia tar emot turister i grupp ett par dagar i veckan – dock inte den dag vi kom. Då kan man tänka sig att alla former av hantverk visas upp och att alla går klädda i sina fina folkdräkter. Nu var det lite mindre av detta, vilket nog gjorde Joel lite besviken. Han hade hoppats på att allt var gammaldags. Men det fanns både internet och andra moderniteter.

DSCN1128   DSCN1132      DSCN1147

Precis när vi kom in i byn möttes vi av en kvinna i traditionella kläder och hon var en riktig business woman. Hon satte snabbt på Gabriella en fin huvudduk och bedyrade hur vacker min dotter är. Sen fick jag en fin vit huvudduk också – och även om jag mer kände mig som ”tant” än beautiful så behöll jag den på. Alltså köpte vi varsin traditionell huvudbonad som man kan ha till halsduk hemma.

IMG_2289 IMG_2290

Vi vandrade genom hantverksgatan och blev inbjudna i några hem/butiker. Vi köpte lite fler småsaker bland annat ett armband till mig. Alla var väldigt vänliga men också intresserade av att få sälja sina produkter. Eftersom det denna dag var få turister (bara de som kört själva) var man en lätt måltavla för alla.

IMG_2305 IMG_2309 IMG_2310

Vi kom upp till kyrkan och därifrån var utsikten om möjligt ännu finare. På tillbakavägen stannade vi på ett litet mysigt café som serverade en mängd typiskt grekiska sötsaker. Vi testade fem olika! Gott kaffe fick vi också och det tillhör inte vanligheterna på Karpathos. Morgonkaffet är exempelvis alltid blaskigt.

IMG_2300 IMG_2302 IMG_2307

IMG_2312 IMG_2313

Efter ett par timmar i Olympia var det dags att ta sig hemåt, neråt. Konstigt nog kändes den vägen snabbare trots att det var samma väg, lika smal och bitvis eländig. Kanske för att man liksom kände till att det var farliga kurvor stup i ett. Hyrbilen lät lite ansträngd bitvis men man får ju lita på att bromsar och motor är okej…

Det kändes ganska skönt att vara tillbaka i Pigadia efter en något strapatsfylld dag. Jag tackar Gud och Mr Giannis som övertalade oss att hyra bil. Jag skulle aldrig klarat av att åka buss på de farligt branta och smala bergsvägarna! Inte utan konstant rädsla i alla fall.

På kvällen gick vi ner i hamnen och åt middag på en mycket passande restaurang. Den heter Mama Maria och har målningar av dessa vackra traditionella kvinnor på väggarna. Maten var väl okej men inte så god som vi förväntat. En positiv sak var att vi fick ett rabattkort till deras systertaverna i fiskebyn Finiki. Den hade vi tänkt besöka under morgondagens utfärd.

Den natten sov vi väldigt gott efter alla äventyr!

Foto: E-M Olsson 20130717©

Lämna kommentar

Fångad av en Meltemi (stormvind)

Tisdag 16 juli

En stormig dag fylld av änglar.

Det finns ett uttryck som heter att två saker eller personer ”är som natt och dag” totalt olika. Det känns som ett passande uttryck när man tänker på gårdagens lugna sköna väder i jämförelse med idag. Vinden som smekte skönt på stranden har övergått i en stormvind. Flaggorna på kommunhuset som svajade välkomnande igår piskar hårt, precis som vågorna som rullar in mot stranden. I hamnen slår vågorna högt upp mot piren. Men solen är den samma och värmer!

Att Karpathos är en vindarnas ö –precis som Santorini – är välkänt. Men att det mer eller mindre stormar en längre tid på sommaren är ovanligt. Att det blåste upp kände vi redan på Rhodos! När vi var uppe på Monte Smith för våra vänners bröllop, blåste mina vackra lockar bort relativt fort. Det har faktiskt varit blåsigt ända sedan vår tredje dag på Santorini. Jag har huttrande, utan ytterkläder, småfrusit om kvällarna och det är ovanligt i Grekland under högsommaren!

Efter den goda hotellfrukosten, gick jag, Joel och Henrik ut på en promenad. Love och Gabriella ville ta det lugnt och det ska man ju få lov på sin semester. Vi tre vandrade ner längs hamnen, genom stan till ett litet tvätteri. Man behöver lite laundry efter tre veckor utan tvättmaskin. Vi traskade sen vidare lite uppför en sluttning längst bort förbi hamnen.

Där på höjden hittade vi en lite fin kyrka, men framförallt den vackraste lilla kyrkogård jag någonsin sett. Ingången övervakades av fina små änglar och inne på själva kyrkogården fanns det mängder av änglastatyer också.  Vi gick omkring länge och beundrade alla fantastiska gravstenar, statyer, texter på marmorsarkofagerna. Dert verkar som man blir gammal på den här ön – inte många under 80 år som var begravda där, vad jag kunde se. Utsikten över havet var magnifik. Platsen var verkligen perfekt för den eviga vilan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  IMG_2236

Tillbaka till hotellet gick vi i stället inne i stan längs en gågata som kvällstid är myllrande, men dagtid ganska lugn och stillsam. Jag tycker om att gå sakta, upptäcka nya hus, blommor, se detaljer, fotografera – så en relativt kort sträcka kan ändå ta sin tid att avverka. Och det kan irritera maken… Vi tog i alla fall en lite paus med kaffedrickande och lite Wifi.

Medan vi satt där i hamnen kunde vi se båten Preveliz komma och med visst besvär lägga till vid den minimala kajen. Man blir lika imponerad varje gång, både av hur en stor färja kan vända runt på liten yta och hur stora lastbilar lyckas köra ombord eller lasta av.

Denna dag kom att bli en vilodag. Stranden hade vi ingen lust med eftersom flygande sand säkert skulle piska hårt mot skinnet. Havet hade dock antagit nya helt underbara blå nyanser denna dag. Poolen var ett bättre alternativ, eftersom den ligger på en innergård skyddad av två höga hotellbyggnader. Trots det gick det vågor i bassängen! Vattnet kändes förhållandevis kyligt, men det var ju bara skönt och svalkande. Vi var nog en tio personer som låg omkring poolen, läste eller slumrade. Joel och Love badar inte så länge i taget. Dessa mer rastlösa unga män sitter hellre på rummet eller går rundor i stan än pressar sig i solen (som Henrik och Gabi).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På kvällen gick vi till en taverna som heter The life of Angels(H Zoi tov Angelon). Det kändes som ett bra val med tanke på kyrkogårdsupplevelsen tidigare på dagen. Det var också ett bra val matmässigt. Vi fick god och vällagad mat till bra priser. Jag testade en vegetarisk lasagne som var väldigt god. Efter middagen gick vi vår lilla volta, kvällspromenaden, och barnen passade på att ta lite efterrätt – den populära frozen yoghurt.

IMG_2362  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nöjda till både kropp och själ kom vi hem till Atlantis. Henrik och barnen tog sig några kortspel på vår balkong innan det blev dags för god natt.

Foto: E-M Olsson 20130716©

Lämna kommentar

En härlig sol- och baddag i Pigadia

Måndag 15 juli

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Karpathos är känt för sina undersköna stränder. Vi anar redan att det är sant bara genom att titta ut från balkongen på den långa fina sandstranden till vänster om oss. Tänk att man kan vara nere på en jättefin strand inom fem minuter från sitt boende!

Denna första ”riktiga” dag på vår nya ö, ville vi verkligen använda till sol och bad. Efter den goda hotellfrukosten – en buffé med det mesta man kan önska av en grekisk frukost – packade vi ihop våra badkläder och handdukar. Solkräm på givetvis och en bok i väskan.

Vi hade ju tagit premiärdoppet redan igår så vi visste att vattnet var väldigt fint, både klart och lagom varmt. Vi gick en bit längs med sandstranden för att hitta en bra plats. Ska man ligga på stranden en längre stund vill åtminstone jag ha en solsäng och ett parasoll. Det kostar några euro men det är det värt. Finns inget värre än att ligga direkt på sin handduk i sanden och få med sig en massa sand hem. Hårt och obekvämt är det också.

Det var verkligen en helt perfekt dag för strandliv, 26 grader varmt – inte för varmt och en lätt bris svepte in mellan varven. Vågorna skvalpade med sin evigt trägna rytm mot strandkanten, lugnande och sövande. Det är nog det ljud jag tycker bäst om.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När vi badat och solat ett par timmar var det dags för lunch. Den åt vi på en taverna som låg direkt ovanför stranden. Stället var väl trevligt och maten helt okej, om än inget speciellt. Det var fullt av folk så de som serverade hade verkligen mycket att stå i. Alltså tog lunchen sin lilla tid. Men det är sådant man ska räkna med i Grekland – det tar tid att få beställa, det tar tid att få in det man beställt och det tar tid att få notan och betala. Oftast får man även en extra efterrätt i form av frukt, små loukoumades, yoghurt och/eller ouzo och raki.

Vi tog några sköna dopp till efter maten innan vi gick den korta sträckan hem till Atlantis igen. Det var skönt att vila lite och bara fortsätta ta det lugnt. Henrik och barnen spelade kort på vår balkong.

På kvällen gick vi ner i stan förstås och åt denna gång kvällsmat på ett gyrosställe. Pita gyros är nog det man äter mest när man är på greklandssemester. Det är lite som grekisk snabbmat och det finns gyrosställen vart man än kommer. I ett pitabröd läggs det köttstrimlor (gris, lamm eller kyckling) tomat, gurka, tsatsiki och några friterade potatisar. Priset varier mellan 1,5 och 3 euro. Billigt och mättande, kanske inte det allra nyttigaste dock.

Att promenera fram och tillbaka längs strandpromenaden eller en gågata hör också till det man ska göra en kväll i Grekland. Det kallas att ”gå volta” – ungefär gå en runda. Man ska bara gå i sakta mak och titta på folk, stanna till på ett café och dricka sin frappé (kallt kaffemed socker och mjölk). Även det är en viktig del av att ta det lugnt och koppla av, inte bara på semestern utan efter arbetsdagen. Vi tittade i en del butiker och Joel köpte sig en fin ryggsäck inför gymnasiestarten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi stannade till vid ett café också, Anoi. Kanske mest för att ungarna skulle få tillgång till Wifi… På hotellet måste man betala och det tycker ju maken är helt onödigt. Han förstår inte alls vitsen med att lägga bilder på Instagram eller skriva på Facebook. På semestern kan man vara utan nätet menar han, trots att vi ser honom med smartphonen varje dag när det finns möjlighet – och han älskar alla möjliga spel som jag absolut inte förstår meningen med! Nåväl, vi drack frappé, freddo cappocino och lite varm choklad!

När vi kom tillbaka hem satt en trevlig tjej i receptionen. Jag frågade henne om hur det fungerar med internet och då fick vi veta att om man betalar för 24 timmar så är det inte ett dygn utan exakt så många timmar och de kan spridas över sju dagar. Alltså köpte jag internettid för resten av veckan! Hur skulle jag klara av att bara sitta på café eller restaurang en kort stund varje dag när det finns så mycket att berätta och bilder att visa från denna underbara ö?! Balkongen är dessutom det perfekta ställer att sitta och skriva. Här skulle jag kunna jobba på en bok tror jag.

Foto: E-M Olsson 20130715©

Karpathos – here we are!

Söndag 14 juli

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mellanlandning i Chalkis – en ö vi ännu inte varit på.

Karpathos i morgonsolen var en mycket vacker syn. Kändes skönt att få fast mark under fötterna efter en lite gungig passage mellan Chalki och slutmålet. Att hitta till hotellet var enkelt sedan jag frågat en man i hamnen. Vi kunde följa hela hamnpromenaden till kommunhuset, gå uppför en trappa och så var vi framme vid hotell Atlantis.

På hotellet blev vi väldigt väl emottagna av en leende Mr Giannis. Vi fick slå oss ner och äta frukostbuffé medan våra rum skulle bli inflyttningsklara. Allt såg ut precis som på nätet, så här blev det verkligen ingen besvikelse! Rummen låg på tredje våningen och hade balkonger med utsikt över både badstranden till vänster och hela hamnen till höger. Poolen var den största vi haft  tillgång till hittills. Det fläktade skönt, så ingen aircondition var nödvändig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter frukost och installation i rummen var det så skönt att få sova! Nattliga båtfärder är bra men man sover ju inget vidare. Dubbelvikt i en fåtölj eller liggande i två stolar är ingen höjdare – om man inte är liten och vig som Love. Vi tänkte sova ett par timmar, men det blev till långt ut på eftermiddagen! Sköna sängar är det viktigaste på semestern nästan.

Nu var vi både hungriga och nyfikna på den lilla staden Pigadia. Eftersom det var söndag var många butiker stängda och andra t ex turistbutiker höll siesta mellan 13 och 18. Vi hittade dock en öppen taverna som visade sig vara ett mycket bra val. Nästan lika god mat som på God’s garden. Och gratis Wifi icke att förglömma. Vi åt med god aptit flera grekiska läckerheter.

Mätta och belåtna gick tillbaka till hotellet, svidade om till badkläder och gick för att utforska stranden. Lång fin sandstrand så nära, nästan mitt i stan, kändes verkligen lyxigt. Vi tog ett bad i de sköna vågorna och jag kunde simma lite eftersom inte heller här var bråddjupt. Vi vilade en stund på solstolar som ingen krävde betalning för. En bra start på semestern på Karpathos kändes det som.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lite senare på kvällen gick ut igen och då fick vi se ett helt annat Pigadia. Staden vaknar med alla butiker, barer, tavernor och caféer öppna, byggnader vackert upplysta, liv och rörelse i hela hamnområdet och på gågator. Det finns ingen solnedgång på den här sidan av ön. Men ett rosa skymningsljus bortom bergen är också något att njuta av från våra balkonger. Tror vi alla fem blev förälskade direkt i denna annorlunda ö.

Vi hade fått veta att många greker lämnat Karpathos både efter kriget och under juntatiden. Flera hade bott i Italien eller USA, men senare kommit hem och byggt upp sin ö. Många hade investerat sina pengar i hotell och annan turistverksamhet. Att många bott i USA hör man när man pratar med folk – nästan alla har perfekt engelska inte den lite knaggliga med brytning som man är van att höra. Hotellägaren Mr Giannis är en av alla dessa som utvandrat och återinvandrat till sin hemö. Hans son som talar perfekt engelska är född i USA.

Som sagt, en bättre start på vår semestervecka på Karpathos kunde vi inte ha fått. Det bor många vanliga charterturister på hotell Atlantis, så vi känner oss lite som om vi också var det. Ska bli skönt med frukost serverad varje morgon som omväxling, städning varje dag och att få göra spännande upptäcktsfärder på ön!

Foto: E-M Olsson 20130714©

Lämna kommentar

En dag med både repriser och nytt

Lördag 13 juli – Joels namnsdag

Sista dagen i Faliraki.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tiden går fort när man har kul eller när man som vi fått uppleva massor på bara sex dagar. Hotellet var bokat till den 15:e egentligen, men vi kom på att båten till nästa ö – Karpathos – bara går söndag natt och onsdag. Vi blev därför tvungna att ”missa en dag på Rhodos”, vilket var synd för vi började verkligen gilla det mesta i Faliraki. Så mycket att Henrik till och med kan tänka sig att åka dit igen! Vi frågade en av hotellägarna, kiria Dimitra, om vi i så fall kunde boka direkt med dem utan Booking.com – och så fick vi deras mejladress.

Dagen som sådan blev nästan en kopia av den förra. Vi inledde med en god frukost på balkongen.. Sen tillbringade vi förmiddagen med det vi hade lust med – kortspel, bad i poolen, vara inne på nätet. Jag passade på att skriva en del blogginlägg och facebooka, samt chatta med sonen därhemma. Det enda man saknar här det är Ola och lilla Randi, vår hund. En riktigt god champagneglass slank ner också…

På eftermiddagen gick vi tillbaka till stranden i Faliraki. Det är väldigt bra att simma där, så jag passade på. Att simma några hundra meter i en pool är svårt för man behöver göra så många vändor. Jobbigast är om det är många i poolen som hoppar och stänker. Därför brukar jag passa på att simma när det inte är någon i bassängen om det går. Denna sommar är mitt mål att vara fysiskt aktiv varje dag!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi åt vår lunch på samma lilla hamntaverna. Tyvärr var hunden inte där. Personalen höll på att duka upp ett långbord. Kanske det var en grupp turister som skulle komma och äta, eller bara en grekisk familj som ville äta ute en lördag. Trevlig miljö med marinan intill och den söta lilla kyrkan,  som vi bestämde oss för att titta närmare på.

Både jag och Joel tycker mycket om att besöka olika kyrkor (oavsett var vi är). Denna dag var Gabriella också med. Den gulliga lilla kyrkan längst ute på piren var jättefin inuti – blå väggar, fina ikoner, lampor och ljus tända. Vi tände också som vi brukar och tänkte på dem vi saknar.

Det var lite häftigt att bada så nära kyrkan också. Man kunde titta på den samtidigt som man simmade fram och tillbaka längs strandkanten. Vi fick verkligen en skön och avkopplande sista eftermiddag i Faliraki. Som sagt, vi hade kunnat stanna längre.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På kvällen ville barnen ta en sista runda i centrum, så det fick det bli. Sista middagen åts på den berömda(?) hamburgerrestaurangen. Kvällens absoluta höjdpunkt blev mötet med tvättsvampsfiskaren ”Poseidon” och hans son Mamas. När vi kom höll de som bästa på att köpslå och pruta med ett gäng ryssar. Diskussionens vågor gick höga. Ryssarna ville inte betala särskilt mycket för de fina tvättsvamparna, så man kan gott förstå de båda fiskarnas frustrationer. Vem vill arbeta gratis? Processen från fiske och rengöring av svamparna tills de är klara att användas är lång. Alltså kan inte en äkta svamp vara lika billig som en av konstmaterial.

Nåväl, jag fick en stor fin tvättsvamp som sägs vara bra mot värk och artrit. Och på köpet fick både jag och Gabi pussar på kinderna! Nu kan man skryta med att man fått en kyss av Poseidon själv. Han ser ut som jultomten också i sitt långa skägg – och det sa jag till honom. Han berättade att han haft många fina tjejer från både Sverige och Finland i unga dagar. Det tvivlar jag inte alls på – en stilig man med karisma är han än idag.

Vi kom tillbaka till Argiros vid 23-tiden och våra beställda taxibilar skulle komma 0.30. Den snälla hotelldamen väntade också uppe för att se til att vi kom iväg ordentligt. Taxi kom och körde oss in till Rhodos hamn. Turen gick fort för på natten är ju trafiken mycket lugnare. Det var nästan bara vi där nere i hamnen, men det fylldes på med folk efter hand.

Båten Preveliz, skulle egentligen komma vid 1 och avgå 2.30, men den var nog en timme försenad i alla fall. Det uppstod ett mindre kaos när dumma personer tror att de kan rusa ombord INNAN de som ska gå av har gjort det… Faktiskt är det bättre organiserat på de små öarna. Där får man stå innanför en avspärrning och vänta tills alla kommit av, inklusive bilar och lastbilar. Men på Rhodos och Kreta är det bara ”fritt fram” och då får hamnpoliser mycket att se till.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Folk behövde verkligen inte stressa för att komma ombord för det fanns väldigt gott om platser till alla. Det var ovanligt lite folk ombord tycker jag. Vi satte oss i en cafeteria och lade beslag på två stolar vardera. Ungarna lyckades knöla ihop sig i dem och sova… Jag satt väl och halvsov lite mellan varven, men ett ben som gör ont hindrar de flesta ställningar man kan inta i en stol.

Men natten passerade och vi var på väg mot nya äventyr!

Foto: E-M Olsson 20130713©

Lämna kommentar

En härlig dag i Faliraki, Rhodos.

Fredag 12 juli

Faliraki beach och kvällstur till Rhodos stad.

Efter flera intensiva men väldigt roliga dagar fick vi äntligen en lite lugnare dag med möjlighet att utforska stranden i Faliraki by lite närmare. Vi sov gott och länge efter utflyktsdagen, som tog lite på krafterna. Vi åt sedan frukost ute i Argiros trädgård, en plats vi gillar mer och mer för varje dag som går. Idag såg vi flera mogna persikor på ett träd. Cikadorna skriker högre än jag hört förut och det sägs bero på hettan. Man blir nästan hörselskadad av deras höga toner.

Jag passade på att tvätta en massa underkläder medan maken och barnen spelade kort. Det torkar bra på vår soliga balkong. Familjen passade även på att ta ett dopp i poolen. Jag chattade med Cecilia (nyblivna fru Hansen) och försökte bestämma en träff till kvällen. Hennes föräldrar Pia och Rolf ville gärna åka in till Rhodos stad och gå i gamla stan. Vi bestämde att ses på busstationen kl.21.

Hela eftermiddagen ägnade vi åt sol och bad i havet. Vi promenerade ner till stranden via en genväg som maken hittat. Gick man där var det verkligen nära havet från Argiros – första dagen trodde vi ju att allt var mycket längre bort än beskrivningen på Bookin.com angav.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När det var lunchdags gick vi till en liten hamnkrog som sett sina bästa dagar, den typen maken gillar. Om det är mest greker på ett ställe så vet man att det är bra och kanske även billigt att äta där menar han. Och det brukar ofta stämma bra. På den här lilla tavernan fanns en jättesöt hund som pojkarna givetvis måste kela med. Vi beställde lite av varje och allt var gott – och mycket billigt!

Efter maten vandrade vi längs den lilla marinan och kom till den fina sandstranden. Vi badade länge i de salta sköna böljorna. Det var perfekt läge att simma, inte långgrunt men inte heller bråddjupt och inge vågor att kämpa med. Vattnet var kristallklart och precis lagom varmt för att svalka men inte kyla. Vi vilade på solstolar som vi inte ens betalade för. En riktig skön dag blev det.

Vi kom tillbaka till hotellet vid 17-tiden. Vilade lite och gjorde oss klara att åka in till Rhodos. Innan vi skulle möta våra vänner ville vi köpa båtbiljetter till Karpathos – nästa ö på vår grekiska odyssé. Vi ville alltså åka lite tidigare. På vägen från hotellet till centrum av Faliraki passerar vi ett stort fält där det går omkring en massa kor och kalvar. Vid bussstationen ligger att litet torg med den finaste staty man kan tänka sig – ett par som omfamnar varandra i en kyss. Vi fick inte vänta så länge på bussen och resan gick snabbt. Tur var det för dem som fick stå. Vi hade tur som fick sitta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pia och Rolf kom som avtalat och vi begav oss direkt till gamla stan och dess vindlande gränder. Tiden var dyrbar för de måste åka med sista bussen tillbaka till Mythos beach vid Afandou. Det blev en del shopping och mycket prat och skratt. Det vi inte hann var att sitta ner en stund och dricka något – eller äta. Bromöllaborna hade ätit middag på sitt all inclusive-hotell innan de åkte. Vi andra fick ta varsin gyros vid midnatt innan vi åkte hem till vårt.

Ännu en trevlig dag att lägga till handlingarna!

Foto: E-M Olsson 20130712©

2 Kommentarer

Roadtrip – Rhodos runt

11 juli

Joel fyller 16 år och vi kör runt nästan hela Rhodos!

Att ha en hyrbil i två dagar har sina fördelar och att vara nykter på en bröllopsfest likaså. Att festen slutat vid midnatt var också mycket bra med tanke på att vi skulle ut och ”göra ön” hela dagen efter. Men första av allt skulle vi fira Joel som fyllde 16 år.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Joel väcktes med sång och några små presenter. Eftersom vi var så proppmätta efter gårdagens bröllopsfest, blev det ingen frukost. Vi packade ihop lite badkläder innan vi tog bilen och körde söderut mot Lindos, enligt Joels önskemål. Vägarna på Rhodos är förhållandevis stora och fina, inga direkta slingervägar. Bilresan Faliraki – Lindos tog väl ungefär en timme, eftersom vi gjorde ett par korta stopp och beundrade utsikten. Vi köpte lite att dricka och Joel hittade förstås några gulliga hundar att klappa.

Framme i Lindos blev vi snart varse att det är mitten av juli och högsäsong för allehanda turister. Det rådde ett smärre trafikkaos vid infarten till stan och unga snygga trafikpoliser dirigerade trafiken. Det blir trångt när turistbussar ska trängas med vanliga bilar, motorcyklar och gående.. Henrik släppte av oss och fick köra tillbaka en bit uppför vägen och parkera.

I själva ”ingången” till alla Lindos vindlande gränder och gångar, finns det ”donkey-taxi”, åsneritt upp till toppen av Lindos där det finns arkeologiska fynd att beskåda. Vi såg resterna av templet, borgruinen och andra rester från antiken redan förra gången vi var på Rhodos så vi nöjde oss med att på egen hand traska omkring och titta i de olika butikerna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nu var vi lagom hungriga för att äta lite brunch! Vi satte oss på ett café som serverade lite av varje, men vi valde crèpe, några söta och några mer matiga och så delade vi. Det smakade riktigt bra  särskilt den med yoghurt, honung och färska jordgubbar! Sen vandrade vi vidare i de vindlande gångarna men man fick akta sig för att inte halka på de väldigt hala marmorgatorna.

Efter någon timme i Lindos var vi redo att köra vidare ännu längre söderut. På kartan såg vi att längst bort fanns något som heter Prasonissi – det låter ungefär som ”gröna ön” och det verkade intressant. Vägen gick längs hela kusten med betagande natursköna scenerier. Rhodos är verkligen en mycket grönskande ö – olivlundar, pinjeskogar, odlingar av frukt och grönsaker.

När vi närmade oss den sydliga udden insåg vi att vi funnit en riktig pärla! Vi kom från en höjd och såg ner över något som bäst kan beskrivas som en blandning av Skagen (där två hav möts) och de obeskrivligt stora sandstränderna på Bornholm. Att detta också var ett paradis för vindsurfare, hanggliders, kite-surfare och liknande stod klart. På ena sidan gick vågorna höga, perfekt för alla vindsporter och på den andra sidan var det nästan helt lugnt perfekt för badande eller dem som bara ville promenera längs den fantastiska sandstranden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi valde självklart att bada och att fotografera oss där de två vattnen möttes. Just denna dag var det flod annars skulle man kunna gå ut till den lilla ön Prasonissi som är ett naturreservat. Underbar upplevelse som kändes extra rolig för att ingen pratat om denna pärla.

Vi hade redan från början bestämt att vi skulle köra runt hela ön och det gjorde vi också! Efter sköna svalkande bad, lite glass och dricka, körde vi vidare – nu längs med västsidan av ön. Även det en mycket vacker väg som ibland gick nära havet med fantastisk utsikt, ibland genom ännu flera jordbruksområden. Ungefär en tredjedel av vägen norrut, svängde vägen in mot några bergsområden och hamnade i bergsbyn Sianna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi stannade en stund och beundrade den vackra kyrkan, tog en toapaus samt fotograferade ungarna – som honungsbin. Just det här området av Rhodods är tydligen känt för sin honungsproduktion. Det finns många olika typer av honung beroende på var bina hittar sin nektar. Bäst lär timjanshonungen vara.

Längs vägen fanns det många försäljare av lokala produkter – inte bara honung utan frukt, oliver eller hemgjort vin. Vi köpte körsbär, persikor och nötter av en gammal man och senare även vindruvor och vatten hos en tjej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fortsatte resan norrut längs västsidan och hade imponerande bergsmassiv på vår högra sida. Som sagt är det skönt att det är breda fina vägar på Rhodos, annars hade resan blivit både dryg (slingervägar tar lång tid med låg hastighet och alla kurvor) och nervös för min del.

Den sista tredjedelen gick åter längs kusten genom gröna vackra omgivningar. Jag behöver väl knappast säga att det finns många fantastiska badstränder längs hela kusten. På västra sidan oftast stenstränder och på östkusten mest sand. Östsidan var vi på förra gången 2010 och den sista delen av vår färd såg vi då när vi besökte fjärilsdalen och de sju källorna tillsammans med familjen Waidringer.

Vi körde sista sträckan tvärs över ön – ungefär från flygplatsen (nära Kremasti där vi bodde då) tillbaka till Faliraki. Bilen skulle lämnas innan kl.21, mne vi var ”hemma vid 20-tiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En lång och upplevelserik utflyktsdag var till ända, men vi behövde ju äta en god födelsedagsmiddag också! Joel skulle ju firas lite extra även med mat. Sen vi duschat och gjort oss lite fina gick vi ner till centrum av Faliraki och hittade taverna Greek spirit – som visade sig vara ett lyckokast med mycket god mat och mycket trevliga servitörer. En servitör var väldigt lik två svenskar, nämligen skådespelaren Magnus Rosman och musikern Niklas Strömstedt (fast utan guldtand). Pricken över i:et för Joel var nog att det fanns Wifi på restaurangen och att Ola anropade via Skype! Ibland är man extra tacksam för teknikens under.

Som avslutning på dagen blev det frozen yoghurt, sommarens stora hit verkar det som. Gott är det men relativt dyrt. Den kvällen somnade alla nöjda med dagen, det är jag säker på!

Foto: E-M Olsson 20130711©

BRÖLLOP, wedding, gamos

Onsdagen 10 juli 2013

BRÖLLOP i fokus hela långa dagen!

För somliga var detta en helt vanlig onsdag, kanske med arbete, kanske med efterlängtad semester. För vissa var det en födelsedag – grattis Terese! Och för några få var det deras bröllopsdag. På Rhodos var det två svenska brudpar som skulle vigas av Svenska Kyrkan i utlandet (SKUT) uppe på berget Monte Smith strax utanför Rhodos stad. Ett av paren, Cecilia och Max, hade bjudit in vår familj att dela denna lyckodag. Det blev vi så oerhört glada över. Sedan jag och Henrik gifte oss i Atén 2010, har vi många gånger uppmuntrat de unga tu att göra något liknande. Vi visste att de var intresserade av att kanske gifta sig i Grekland.  Men den blivande brudgummen har (enligt blivande frun) varit lite seg med att fria. Men NU skulle bröllopet äntligen bli av.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alla var lite pirriga och förväntansfulla redan från dagens början. Vi åt frukost lite senare än vanligt ute i den sköna trädgården. Lånade strykjärn av hotellet så Henrik och Joel kunde stryka sina skjortor. Joel var så snäll och fixade mitt hår. Jag var väldigt lockig och fin. Tyvärr blåste det mer än tidigare…. Jag fick verkligen riktigt många flashbacks från den 1 augusti 2010 när Joel och gabriella hjälptes åt att göra mig brudfin.

Vi hade beräknat att det kunde ta lite tid att hitta till vigselplatsen – utan GPS och utan erfarenhet av att köra i eller kring Rhodos stad. Vi hade sån tur att en yngre medlem av hotellfamiljen (brorson) var på hotellet och han kunde förklara bästa vägen så vi någorlunda fattade. Karta har man ingen nytta av direkt för man måste ha koll på trafikljus och alla mopeder. Sen hinner man verkligen inte läsa gatunamn heller…

Vigseln skulle vara kl.16, så vi körde från Faliraki strax efter 14.30. Att köra in mot stan gick smidigt, sen blev det knepigare. Vi hittade vägskylten mot Monte Smith, fortsatte längs vägen tills den delade sig och då var det genast knepigare. Men vi körde uppåt – det var ju ändå ett berg vi skulle till. Området är jättestort, det finns rester av ett gammalt Apollontempel och mycket grönt. Plötsligt såg jag två gröna trappräcken ner i vegetationen och tackade högre makter att jag sett en bild på kyrkans hemsida som såg ut ungefär så!

Det lilla kapellet Agios Nikolaos ligger i en grotta i berget och markeras upp vid vägen enbart av ett enkelt kors. Vi parkerade bilen och traskade nerför trappan…. där vi såg det vackra brudparet och övriga gäster, som alla kommit med taxi och därmed fanns inga bilar utanför. Det gick rysningar längs ryggen av välbehag. Så fina alla var! Brudnäbbarna underbart söta, bruden jättevacker och brudgummen stilig. Alla gäster, ett femtontal, var på gott humör och skrattade och pratade med alla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ungefär en kvart innan vigseln skulle börja, kom prästen och hans fru. De pratade lite med brudparet, all annan kontakt hade varit via nätet hemifrån. Vi hade förmånen att träffa vår vigselpräst i Atén dagen innan bröllopet, dricka svenska kaffe, diskutera upplägget, välja psalmer och bröllopslöften (jag gillar inte det där med ”tills döden skiljer oss åt”).

Själva vigselakten var romantisk och fin. Prästen höll ett fint tal och frun sjöng två bröllopssånger. Vid ett tillfälle kom ett flygplan över oss, så det blev en kort paus i akten. På grund av vinden i öronen var det ibland lite svårt att höra vad som sades, men deras JA hörde vi alla!

Alla vittnen fick skriva på vigselbeviset. Vi blåste våra medhavda såpbubblor – till småbarnens förtjusning, tog massor av bilder och gratulerade herr och fru Hansen. När vi var klara och skulle lämna platsen mötte vi precis det andra paret som skulle vigas kl.17.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bröllopsmiddagen skulle intas på Mythos Beach kl.19, så det fanns gott om tid att ta sig dit. Vi körde tillbaka till Faliraki och satte oss på ett café. Barnen var hungriga så de fick varsin toast. Sen körde vi vidare till Afandou till den härliga bröllopsfesten! Först var det lite mingel ute på en terrass med underbar havsutsikt. Paret öppnade sina presenter innan det blev fotografering nere på stranden. Hotellmanagern var djupt engagerad i hela arrangemanget och tog en massa bilder inte bara då utan under hela kvällen.

Dukningen var en romantisk dröm med vita dukar och stolöverdrag, blomsteruppsättningar, ljuslyktor, placeringskort – allt så fint det kan bli. Servicen från serveringspersonalen var helt outstanding. Alla på resorten hade tydligen lagt sina själar i att göra bröllopet till en sagolik tillställning.

Middagen bestod av sex olika rätter – den ena godare än den andra. Tal och telegramuppläsning varvades med den danska traditionen att ”tvinga” brudparet att pussas under bordet eller stående på sina stolar. En weddingsinger stod för mysig bakgrundsmusik med en repertoar helt i kärlekens tecken. Längre fram på kvällen blev det dans också. Barnen var så duktiga och satt still flera timmar med maten, lekte, blåste bubblor eller dansade.

Strax innan midnatt var festen över, men vi fick lov att ta en titt in i bröllopssviten. Blommor överallt på sängen, i badkaret, frukt och champagne i köket, fler blommor. Precis som i en film – vilken upplevelse för paret.

Eftersom jag var nykter och körde bil, skjutsade jag först hem Jennie och Marcus till deras hotell i byn Afandou. Sen hämtade jag familjen och körde oss hem i natten. Vi var så nöjda med dagen.

Bilderna får tala för sig själva.

Foto: E-M Olsson 20130710©

2 Kommentarer

På Rhodos kan man träffa bromöllabor.

Tisdag 9 juli

En trivsam eftermiddag i Afandou.

Sov gott i ett väl nerkylt rum, men vaknade ändå redan 8.30. Tacksam för att ha sovit sex timmar nonstop. Väckte maken som gärna lägger sig tidigt och stiger upp sent. Vi beslöt att gå ut innan det blev för hett. Vi ville hyra en bil i två dagar och handla hem lite frukostmat. Bilen ska användas för att hämta dottern på flygplatsen och för att köra till bröllop på Monte Smith, samt göra en utflykt på Joels födelsedag. Visst är det dyrt att hyra bil, men skulle vi ta taxi till nämnda ställen skulle det kosta ännu mera och buss är uteslutet eftersom vi bor långt från närmaste hållplats.

Vi fixade våra ärenden innan pojkarna vaknat. Maken fixade frukost som vi sedan åt ute i trädgården. På balkongen är det för hett redan på förmiddagen. jag satt sen en stund ute och chattade med dottern som ju ska flyga ner till oss i natt. Fick också kontakt med Cecilia, som är här på Rhodos för att gifta sig. Det bestämdes att vi skulle leta upp dem i Afandou vid 15-tiden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fram till  dess vi skulle åka blev det avslappnat i eller vid poolen. Jag simmade 600 meter och gjorde min vattengymnastik så det kändes skönt. Blev ju inget med det igår. Henrik och Love spelade tavli eller som det också kallas; backgammon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vid 14-tiden gav vi oss ut i solen och traskade ner till byn. På vägen handlare vi en del småsaker bl a såpbubblor som ska blåsas på brudparet. Vi tog också varsin gyros till lunch. Hittade en ledig taxi som körde oss till Afandou. Det var tur att vi tog taxi för vi hade aldrig kunnat hitta rätt annars! Själva byn Afandou ligger vid huvudvägen, men alla stora hotell liggeer ner mot havet längs en sträcka på flera kilometer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När vi kom till Mythos Beach möttes vi av ett enormt stor hotellkomplex. Ett sånt där ställe som har allt så de boende behöver inte röra sig utanför området. Har man all inclusive så äter man alla måltider och dessutom dricker vad man vill dygnet runt. Det finns massor aktiviteter för barnen och underhållning på kvällarna – inte en tråkig stund om man väljer att aktivera sig. Rummen stora och lyxiga, vissa med en liten pool. Annars var poolområdet jättestort. Konstigt nog var det inte trångt alls trots 800 hotellgäster boende där.

Henrik gick för att leta upp Cecilia och Max, det blivande brudparet, och hittade dem ganska snart. Jag och pojkarna väntade i den enorma lobbyn som var kall och härlig. Vi gick till den skuggiga plats där även Pia och Rolf satt, samt Max mamma Lill. Småtjejerna Clara och Alice var i poolen och badade. Vi blev bjudna på både öl och drinkar, vattenmeloner och kakor. Vi pratade om allt möjligt och fick många goda skratt. Joel och Love badade med flickorna som tyckte det jättekul med lite kompisar.

Tiden gick fort och vid 18-tiden tog vi en buss tillbaka till Faliraki. Den stannade vid en mängd hotell i området så resan tog nästan en timme… Vi fick se mer av Kolymbia och Afandou. Vi steg av bussen utan att veta exakt var vi var. Den körde inte in i själva Fairaki utan stannade på stora vägen. Men vi gick i den riktning som kändes rätt och hittade en fin kyrka helgad åt Agios Nektarios. Kyrkan var öppen så jag och Joel smet in för att tända varsitt gult vaxljus för Keld som begravdes idag hemma i Danmark. Synd att vi inte kunde vara med, men sånt är livet.

Tillbaka på hotell Argiros satte vi oss ute i trädgården. Henrik ville vänta på hyrbilen som skulle komma kl.21. Jag och grabbarna höll på med våra datorer och mobiler… Mejlade Gabi som var resklar. Hon skulle bli skjutsad till stationen av Ola och morfar. Randi var också med och vinkade av henne. (Det såg vi på facebook så klart). Hyrbilen kom på utlovad tid. Efter det kunde vi koncentrera oss på nästa steg – att äta en sen middag. Vi gick in mot byn och satte oss på en av de första tavernorna Di Stefano. Det blev gemista och kleftiko. Maten tog sin tid så det var tur det fanns levande musik att njuta av. Vi blev en aning besvikna på maten, den var välllagad och fin, men inget särskilt – och kryddningen var minimal. En gemista ska smaka mynta bland annat och man inte behöva salta maten heller tycker jag. Tur vi fick kadaifi till dessert – on the house!

Maten vi fick var väl okej med inget ”wow” som Joel uttryckt det. Man blev mätt i alla fall. Klockan var nästan midnatt när vi kom hem till hotellet igen. Eftersom Gabriella skulle hämtas vid 4-tiden och alla ville följa med och hämta henne, fick vi pojkarna till att sova ett par timmar. Även maken sov lite medan jag skrev dessa rader.

Att köra på grekiska vägar mitt i natten gick bra. Nästan ingen trafik och det var lätt att hitta till flygplatsen. Den var mycket större än jag föreställt mig. Nu på småtimmarna var det helt öde och tyst. Bara en incheckning var öppen – för dem som ska hem till Danmark. Norwegians plan från Köpenhamn landade i förtid  och det dröjde inte länge förrän jag såg Gabriella bakom en glasvägg. Bagaget kom snabbt. Kramar och pussar sen bar det ”hem” till Faliraki. Vi tog varsin nattmacka innan vi somnade och sov gott.

Foto: E-M Olsson 20130709©

Lämna kommentar

Från besvikelse till ”gilla läget”.

Måndag 8 juli

En mindre bra start på Rhodosvistelsen.

Båten ankom till Rhodos hamn vid 10-tiden. Det var stekande varmt, men fläktade lite som väl var. Sist vi var på Rhodos fanns det en särskild buss som körde från yttersta hamnen, där alla stora passagerarfärjor lägger till, in till centrum. Ingen buss tycktes gå, som vi förväntat. Valet var att försöka få tag i en taxi eller gå upp mot stan. Eftersom de få taxibilar som fanns snabbt blev upptagna var vi tvungna att börja traska. Att sitta dåligt en hel natt gör vem som helst stel i kroppen, men jag hade riktigt ont i mitt ben. Irritationen växte för varje steg…

Vi kom så småningom upp till huvudvägen, men där gick heller ingen buss på nästan en timme. Så länge hade varken make eller barn lust att vänta – alltså fick vi fortsätta gå. Jag kom ungefär ihåg var taxistationen ligger vid muren runt gamla stan i Rhodos stad. Det är ganska långt att vandra om man släpar på bagage och har ont i sin höft! Vi vandrade runt halva ringmuren i jakten på taxistationen… Irritationen ökade hos pojkarna också och tålamodet var nära noll. Jag klagade över ont i benet, vilket maken uppfattade som gnäll. Även han irriterad – alla sura.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi fick tag på en taxi, som kördes av en ung vänlig chaufför och han tog oss snabbt till Faliraki. Eftersom han själv var från Rhodos hade han inte riktigt koll på var han skulle släppa av oss. Han ringde någon annan chaufför för vägbeskrivning – så mycket grekiska kan jag att jag förstod deras samtal. Hotellet Argiros Studios ska ligga lite utanför själva turist- Faliraki så mycket vet vi. Taxikillen lämnar av oss där han tror att vi ska gå av, men han lämnar oss vid fel hotell ute i nowhere. Pojkarna är minst sagt besvikna. Varken jag eller maken känner igen stället från bilderna på Booking.com. Vi går runt byggnaderna, men ser ingen människa och hittar ingen reception eller liknande. Vad ska vi ta oss till? Jag går en sväng till och hittar några informationsblad på främmande språk – liknar ungerska. Kan urskilja namnet Vergina Sun och förstår att vi är helt fel. Det här är nån slags semesterlägenheter, inget hotell.

Taxin har åkt och där står vi utan att veta vart vi ska gå.  Alla är sura och besvikna. Jag kommer ihåg att hotellet ska ligga på Dimitragatan. Den har vi kört förbi. Henrik gick på jakt och fann Argiros studios väl dolt bakom träd och blommande buskar av hibiskus, inte s¨långt från platsen vi klev av. Tackar högre makter att vi hittade rätt.

Värmen, tröttheten, hungern – allt inverkade menligt på humöret. Pojkarna tyckte hotellet var ”fattigt” och säkert fint på 80-talet, men det visade sig vara helt okej, rent och fint. Vi fick två rum bredvid varandra. Balkonger i skugga med utsikt över poolen och naturen bakom. Cikadorna skrek dock helt öronbedövande i hettan. Men trädgården var fantastiskt fin med stora träd av fikusar och hibiskus. Häckar av pelargoner och fruktträd. Poolen var det heller inget fel på!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi installerade oss. Henrik köpte dricka på en Supermarket i närheten, sen gick han och Love in till själva byn Faliraki och hämtade gyros! Det tog en stund så jag och Joel hann nästan bli lite oroliga. Efter maten var det bara en sak som gällde, att sova middag i 3-4 timmar! Vi var helt slut alla fyra.

Eftermiddagsluren blev lite längre än det var tänkt, men vi behövde sömnen så väl. Vid 20-tiden var vi redo att utforska området lite mer i jakten på mat och annat. Det kändes som om hotellet låg väldigt avsides, men det visade sig att det inte var så. Vi hittade till den långa fina sandstranden. Vi fick ockå se den fina varmt gula solnedgången. Allt kändes mer positivt med ens. På kvällen var det fullt av folk på de många trevliga tavernorna med havsutsikt.

Pojkarna ville absolut inte äta på taverna. De hävdade att de tröttnat lite på grekisk mat (hur det kan vara möjligt). De hade sett en Macdonaldsskylt och ville äta på den snabbmatsrestaurangen! Så fick det bli för vi orkade inte med mer sura miner. De åt vanliga hamburgare men jag testade en Mac Greek, special burgare med grekisk touch. Efter det tog vi varsin MacFlurry, men det var utslängda pengar. Smält glass och inte mycket topping.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter maten var humöret lite mer uppåt. Vi tyckte det var kul att titta i en massa turistaffärer. Maken behöver badbyxor och Love ett linne. Jag såg många fina bikinis i stora storlekar!

Det fanns flera olika så kallade ”Fish spa”, där man kan få sina fötter rengjorda av en speciell sorts fiskar som nafsar lite på den torra döda huden på fossingarna. Joel och Gabi hade testat förra sommaren när de var ensamma på Santorini. Joel tyckte vi skulle prova. Först var det bara jag och maken, men det slutade med att alla fyra satt med fötterna i blöt. Visst kittlade det lite, men mest var det skönt. Man fick slappna av lite i en halvtimme efter en påfrestande dag, så det var verkligen skönt.

Barerna och klubbarna (även stripp) blev allt mer högljudda ju senare det blev. Vid midnatt var bargatan i full gång och alla försökte överrösta varandras musik. Sånt är man för gammal för nu. Skönt att vi inte bor inne i centrum av turist-Faliraki, men hotellet kunde gott legat lite närmare än det gör. Pratade med en jättemysig tvättsvampsdykare från Kalymnos och hans son. De hade många spännande ting att berätta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tillbaka på Argiros strax efter midnatt. Det blev lite internet i foajén, sen upp på våra rum. Vi var rätt trötta när vi kom hem och lade oss. Jag såg lite på tv (bra kanaler), skrev dagbok och fixade alla bilder jag tagit. Om början varit dålig så var i alla fall slutet av dagen riktigt bra!

Foto: E-M Olsson 20130708©

Kommentarer inaktiverade för Från besvikelse till ”gilla läget”.