Annons:
 
 

Jag vägrar leva i en förlegad hederskultur!

Ni som säger att ni gör allt för att inte bli våldtagna och tycker att det är fel av mig som tycker att Mogi är dum som uppmuntrar jeans framför kjol…

Okej, ni vet väl att det statistiskt sett är mycket större risk att ni någon gång i erat liv kommer att bli våldtagen av en vän, pojkvän eller annan familjemedlem? Oavsett om ni har kjol eller jeans på er på krogen? Det absolut säkraste sättet att undvika att bli våldtagen är att inte ha någon form av relation med det motsatta könet överhuvudtaget. Statistiskt sett så lider du större risk att bli våldtagen när du gosar hemma med din pojkvän än när du är full ute på stan i en kortkjol, det ni!

Jag hoppas dock, för all del, att ni trots detta inte undviker att gå in i förhållanden. Så varför ska ni då undvika att bära kortkjol om ni vill för att inte riskera våldtäkt? Det är inte rimligt. Det är statistiskt helt uppåt väggarna. Det är fördomsfullt! Inkorrekt!

Att anpassa er klädsel eller möjligt våldtäktsrisk är inget som minskar risken för våldtäkt. Att begränsa sin klädsel är något som kommer från ett gammalt samhälle där kvinnan inte hade något att säga till om och, tyvärr, vissa hederskulturer som än lever kvar idag. Att uppmuntra de här idealen och gå tillbaka till sådanna normer förhindrar inte våldtäkt – tvärtom! Det sätter återigen kvinnan i en underlägen situation.

Så, om ni inbillar er att ni gör något konstruktivt när ni uppmuntrar tjejer att vara överdrivet rädda och att klä sig på ett visst vis så har ni fel. Våldtäkt handlar oftast om allt om ett maktutövande, förtryck och förnedring. I samhällen där kvinnor följer dessa regler för att ”slippa” bli våldtagna så ska ni själva se att övergreppen knappast är mindre, däremot så anmäler inte kvinnor. Det är ändå deras plats, ser ni.

Och, som sagt, så spelar det knappast någon roll om man har kjol eller byxor i fall av överfallsvåldtäkt. Möjligtvis vad gäller vissa former av tafs. I det läget där det handlar om tafs i offentliga rum så ska ni anmäla den som begår brottet – ni ska inte korrigera er klädsel av rädsla.

Några av er ville dessutom hävda att Mogi menade väl. men vet ni? Jag kan inte tro att någon som skriver ”Hur vill de här tjejerna bli sedda egentligen?” menar väl. Herregud, om DET inte är att uppmuntra gamla ideal så vet jag inte vad. Men ni kanske bara ignorerar den delen i hennes text helt? Läs om då, föreslår jag. Fundera igen. Jag kräver inte att ni ska tycka som jag, men jag vill att ni funderar på det hela.

Jag tänker inte rolerera att någon uppmuntrar ett samhälle där jag som kvinna ska behöva gå runt och vara rädd. Alla fattar att man inte ska gå själv i mörka gränder – även killar. Men jag ska inte behöva korrigera min klädsel, och om jag ”trillar in en killes famn” på krogen som jag gillar så ska inte någon sexist peka på mig och säga: ”Men gud, hur tror hon att folk ser på henne egentligen?” Vi har kommit förbi det här, and I’m not going back!

35 Kommentarer

35 Responses to Jag vägrar leva i en förlegad hederskultur!

Så jävla rätt. Du har helt enkelt sjukt mycket rätt. Punkt.

Jag gillar dig Hanna, du är en sån tjej som jag skulle vilja va kompis med (om du nu är som jag föreställt mig genom att läsa din blogg). Keep it up. Du är cool.

Skrivet av Ida 2009-01-05 vid 02:16 Svara

Ja, så klart du har rätt och så klart att du gör skilnad när du skriver om det här eller något liknande. Du gör en jävla skilnad.

Skrivet av oscar 2009-01-02 vid 04:28 Svara

Jag håller helt med dig visst ska man inte supa sig full men inte av den anledningen att nu ska jag inte dricka det här sista glaset vin för då kanske jag blir våldtagen på vägen hem, mer ska man nog tänka jag ska inte dricka mer för då kommer jag spy i taxin hem.

Skrivet av Edith 2009-01-02 vid 12:03 Svara

Right on!!!
Sjukt bra skrivet!
.

Skrivet av alice 2009-01-01 vid 03:33 Svara

Jävligt bra skrivet! Det är precis som det är. Man ska inte vara rädd när man är ute och går med hunden eller bara är ute öht. Tycker det är så hemskt, för sålänge varje kvinna ses som potentiellt våldtäktsoffer, ses ju varje man även som förövare.

Åter igen: Bra skrivet.

Skrivet av Susannah 2009-01-01 vid 02:47 Svara

Du är bäst Hanna. Tack för att du tar upp ämnet! Det finns så mycket snedvridna ideal som vi utsätts för så ofta att många tjejer inte ens reagerar. Vi ska inte acceptera sånt. Kram.

Skrivet av Ebba 2008-12-31 vid 05:18 Svara

Du äger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11ett
Tack :)

Skrivet av Nells 2008-12-31 vid 04:36 Svara

AMEN SISTER!!!!!!

Skrivet av Karin 2008-12-31 vid 03:41 Svara

Det sämsta vi kvinnor kan göra är att anpassa oss till de som tror sig veta bäst. Vi ska gå rakryggade framåt och gärna i kortkort.
Tack för att du tar upp detta ämne.

Skrivet av Aurora 2008-12-31 vid 02:26 Svara

Kan du fortfarande inte förstå vad min text handlade om?

http://mogis.se/2008/december/valdtakt-del-2.aspx

Du hakar upp dig på nonsensdetaljer i texten och vägrar se till helheten! Du är helt enkelt inte en tillräckligt öppen människa.

Skrivet av MOGI 2008-12-31 vid 01:26 Svara

    Mogi, kan inte du lära dig att argumentera istället för att säga att det är ”lågt” (som i din förra kommentar) att jag kritiserar ditt alkoholbruk, och nu, att påstå att jag inte är en tillräkligt öppen människa för att jag kritiserar dig. Jag har läst ditt andra inlägg, jag håller inte med dig. Bara för att du menar väl så betyder det inte att du har rätt och det innebär verkligen inte att du står fri från kritik. Det du säger uppmuntrar till rädsla och förlegade ideal, oavsett hur väl du menar med det. Och om du tycker att du blir missförstådd så kanske du får lära dig att skriva lite bättre, med tanke på att de flesta inte håller med dig. Sluta skyll ifrån dig, sluta tyck att det är orättvist, förstå att du får kritik och argumentera istället och agera din ålder!

    Skrivet av Hanna Fridén 2008-12-31 vid 04:14

Jag kan bara skriva under på det Fia sa. Fan vad du behövs.

Skrivet av Anna B 2008-12-31 vid 01:21 Svara

Låter som du fått viss inspiration av boken Flickan och skulden :)

Skrivet av - 2008-12-31 vid 01:12 Svara

    Jag har inte läst den, faktiskt. Men har tänkt göra det. I övrigt tycker jag nog att det här är självklart.

    Skrivet av Hanna Fridén 2008-12-31 vid 04:17

Jag äger inte ens ett enda par jeans. Är jag en slampa då?? Och jag som oroade mig för att jag var för konservativ och bara gick i traditionella kvinnokläder…

Skrivet av Guldpumps 2008-12-31 vid 12:16 Svara

Vad bra skrivet! Du ger mig hopp om mänskligheten!

Skrivet av märtakajsa 2008-12-31 vid 11:48 Svara

För att inte tala om att hela mentaliteten att tjejer och kvinnor får skylla sig själva om dom klär sig utmanande reducerar män till djur som inte är kapabla att ta ansvar för sina egna handlingar. Det om något borde väl fler reagera på? I synnerhet killar, som ju också drabbas då dom alltid förutsetts bli kåta som fan så fort en tjej har kjol på sig. Så kåta att dom inte kan låta bli att ta för sig….

Skrivet av Eveliina 2008-12-31 vid 11:40 Svara

Jag haller med dig till 100%.
Jag har alltid argumenterat att det spelar ingen som helst javla roll om jag sa gar omkring full och naken utomhus… en man har anda inte ratt att valdta mig! Om jag foljer med en kille hem och han ar under intrycket att vi ska ligga sa har jag anda ratten att saga nej nar jag vill. Om vi sa ligger med alla klader av och kysser varandra sa kan jag fortfarande saga nej och det ska respekteras.
Jag vet att det kan lata som att jag tar till extrema exempel men det ar faktiskt inte sarskilt extremt. Varfor ska en man ha ratt att bara ta(pa) vem han vill bara for att han ser hud?
Det ar en gammal forlegad asikt att det spelar nagon roll vad man har pa sig.
Det finns statistik om overfalls valdtakter(Som jag inte kan hitta kallan till just nu tyvarr men jag horde av en larare under en forelasning om den har undersokningen sa jag ar ratt saker pa att det stammer.) som visar att valdtaktsman inte kollar pa kladsel eller hur full en person ar.
Man fragade flera domda valdtaktsman varfor de valdtagit just den kvinnan som de valdtagit och de svarade att de hade valt sitt offer for att ”hon sag enklast ut att valdta – hon sag ut som att hon inte skulle gora sa mycket motstand ”- pa hur hon gick (om man gar och ser radd ut sa hukar man sig och kryper man ihop med kroppen.) Nu tycker jag sjalv inte att man ska fokusera sa mycket pa detta utan snarare jobba pa att andra synen pa kvinnor och man och deras positioner i samhallet redan i skolan och pa dagis osv.
Men en sak som ar jattebra och som alla borde gora bara for att kunna kanna sig lite tryggare i sig sjalva ar Feministiskt Sjalvforsvar. Det handlar inte bara om att slass. Det handlar faktiskt mestadels om att lara sig att ta plats som kvinna. Att inse att du har ratt till din plats och ratt att tala och skrika osv. Man lar sig aven att sla pa vissa satt som gor att man i en overfallssituation forhoppningsvis kan immobilisera valdtaktsmannen sa att man kan ta sig darifran. Men som sagt – den storsta delen handlar om att ga och tala med mer pondus. Och aven en hel del diskussion kring amnet.
Det tycker jag att alla kvinnor borde prova pa.

Skrivet av Hannah 2008-12-31 vid 11:28 Svara

Bra skrivet!

Skrivet av Emelie 2008-12-31 vid 11:27 Svara

Jag har alltid tyckt att det är vansinnigt att vi ska lära varandra att vara hysteriskt rädda för världen och alla ”onda män” som finns där ute… det är såå många gånger bättre att lära ut självkänsla och självförtroende, så vi vågar anmäla, självkänsla och självförtroende så vi vågar slå tillbaka, göra motstånd, skrika.

Den som är rädd vågar nog inte kämpa. Den som i alla fall tror lite på sin egen förmåga och inre styrka kan i alla fall försöka kämpa emot och kanske förhindra. Det handlar ju så mycket om makt, som du säger, och om vi inte ger dessa personer den makten…

Dessutom, varför inte (istället för att lära ut rädsla) gå in i skolornas yngre år och berätta och lära ut om jämställdhet, konsekvenser och eventuellt också självförsvar? Jag tror på förebyggande. Och det gäller inte bara våldtäkter egentligen. Jag tror man skulle kunna förebygga så mycket bara med hjälp av information och omtanke. (Jisses, så utopiskt det där lät?)Och få folk att sluta använda orden våldtäkt och rape så lättvindigt som vissa gör (jag vet att en del som spelar spel använder ”hahah, jag bara rape:ade honom!” när de vinner över någon exempelvis). Jag tycker inte om att det används så lättvindigt. Jag tycker inte om att det någonstans ger ordet en viss status. Vafan.
Nu ska jag sluta skriva.

Skrivet av Wald 2008-12-31 vid 11:11 Svara

Så rätt!
Att anpassa sig efter våldtäktsmannen är att ge honom makt. Det är de som våldtar som ska ändra sig, inte kvinnorna!
En kvinna har all rätt i världen att vara hur sexig hon vill, det betyder inte att någon har rätt att frånta henne makten över hennes egen kropp.

Skrivet av kittis 2008-12-31 vid 10:25 Svara

Du är den modigaste bloggaren någonsin! Du ska veta hur tacksam jag och säkert många andra är för att du vågar ta tag i svåra frågor. Tack.

Skrivet av Julia 2008-12-31 vid 09:39 Svara

Å vad glad jag blir att Bloggkommentatorerna länkade till dej så att jag tittade in här igen – hade kommit av mig lite ska jag erkänna.

Jag köpte några ex av ”Flickan och skulden” på bokrean förra året och la i fikarummet på jobbet, diskussionerna gick höga vill jag lova – det visar sig att tjejerna på jobbet (mellan 24 och 48 år gamla) var ganska nya i synsättet ”det är inte tjejens fel ALLS” alla hade vi, fast vi trodde att vi tyckte att det är våldäktsmännens fel, liksom ursäktat väldtäkter med ”jamen hur var hon klädd?” ”jamen hur full VAR hon egentligen” – det är FAN inte okej att samhället fostrar sina kvinnor – och män – så!! Varför SKULLE tjejens klädsel/beteende spela någon som helst roll?? Gud jag blir så himla arg!
Tack för att du är så jävla bra på att argumentera!!
:)

Skrivet av skåneanna 2008-12-31 vid 08:49 Svara

Jag brukar reta mig på människor som går in och petar och engagerar sig andra bloggar, på samma sätt som jag retar mig på Big Brother-diskussioner. Hela bloggfenomenet känns ofta som en liten låtsasvärld som inte är byggd på något alls med drar med sig alla. Som Otakukins, typ. Fast de drar med sig en promille av jordens befolkning. Eh. Du fatta.

Trots detta tycker jag att det är skitbra när du reagerar på idiottexter som Mogis. Tråkigt att du får så lite kredd för det, människor tänker för mycket och pratar för lite.

Skrivet av Jin Fakking Bock-Ling 2008-12-31 vid 04:40 Svara

Tänkte skriva något spexat, men tänker bara typ: Hanna, du är bäst.

Skrivet av Emelie 2008-12-31 vid 03:16 Svara

Varför kan folk inte engagera sig mer i hur man ska minska antalet våldtäktsmän istället för att lära oss hur vi ska anpassa oss efter dem? Jag blir irriterad.

Skrivet av M 2008-12-31 vid 03:11 Svara

Alltså. Att du tar disskusionen varje gång, att du argumenterar mot varenda människa, att du aldrig tappar humöret och att du vet att du får all skit du får när du gör det.

Det är så jävla osjälviskt och så jävla vackert att du gör det för en bättre värld.
Du är min idol.

Skrivet av Fia 2008-12-31 vid 03:01 Svara

    Vet du hur glad jag blir av din kommentar? Senast igårkväll satt jag och var riktigt sänkt av att det känns som att man inte gör något vettigt som bara tär. För man får mycket skit när man engagerar sig. Jag har högst besöksstatistik och får mest positiv feedback när jag bara skriver om ytligheter, men börjar man engagera sig så blir folk arga och väldigt många av de som ändå tycker att det är bra anser att man… Ja, börjar man göra något så räcker inte det. Utan man får bara fler och fler krav på sig. Så jag blir verkligen väldigt glad över att du skriver det där. Att du förstår att det är tungt. Det gör mig peppad att fortsätta. Tack, Fia!

    Skrivet av Hanna Fridén 2008-12-31 vid 04:04

Du har typ alltid rätt, det är inte helt okej.

Skrivet av Hugo 2008-12-31 vid 02:36 Svara

BRA SKRIVET HANNA, riktigt bra skrivet! Tack!

Skrivet av mammabecka 2008-12-31 vid 02:18 Svara

Jag vill fortsätta vara anonym, MEN. Jag håller med dig om allt du säger. Jag har blivit våldtagen av en klasskamrat och det är inte för att jag klär mig i kort-kort. Tvärtom. Jag klär mig i jeans och polo 90% av min tid. Jag har aldrig någonsin gett några som helst implikationer av att vara intresserad av sagda person. Det är typ en modern jävla myt det där med korta kjolar, och jag blir så förbannad över sådant.

Skrivet av Anonym 2008-12-31 vid 01:56 Svara

Tack, och tack återigen för att du skriver om det här. När jag läste hennes andra inlägg om våldtäkter blev jag rent mörkrädd. Jag har alltid varit så trött av att få höra ”men lilla gumman, du kan inte ha kjol nu, det är sent”.
Och jag är så trött på att få höra om hur svag kvinnan är, när det handlar så mycket om var man slår och hur man slår. Jag är inget glasdjur som man lindar i silkespapper, jag är en människa. Visst, varenda snubbe där ute har mer muskler än mig. Men jag vägrar att ge upp i förhand, absolut vägrar. usch.

Skrivet av Tari 2008-12-31 vid 01:36 Svara

Huvudet på spiken, Hanna!

Skrivet av Nanó 2008-12-31 vid 01:25 Svara

Du har så rätt, så rätt.

Skrivet av Amanda 2008-12-31 vid 01:13 Svara

tack. det där var skönt. att höra, alltså.

Skrivet av Anonym 2008-12-31 vid 01:12 Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser: