Annons:
 
 

Kvinnor som inte släpper till förtjänar att dö

Jag vet inte om ni hört talas om George Sodini. En knäppis som nyligen gick in på ett gym i Pittsburgh och sköt ner 12 kvinnor varav 3 av dem dog. Hans motivation till det hela är att han blivit ratad av kvinnor i hela sitt liv, och därför förtjänar de att dö. Han är, enligt honom själv, en typisk snäll kille (snarare fullkomligt skruvad, om man går igenom hans blogg) och att kvinnor är krävande skator som förtjänar att straffas för att de inte unnar honom hans ”mänskliga rättighet” att ”få ligga”.

Nu tänker ni att usch. Det här är en skruvad jävel. Tänk att det finns såna. Men det slutar inte där, tyvärr. Runt om på internet finns det en hel del män i olika manschauvanistiska rörelser som hyllar George Sodini för hans aktion. De kallar honom för en hjälte. De anser att hans budskap är viktigt för att få de hjärntvättande feministerna att inse att det är alla mäns rättighet att ligga, och att kvinnor ställer för höga krav på männen. De anser att det han gjorde var viktigt.

Det är inte några få som säger det här. Det är många. Och det här sägs inte bara av folk från Pittsburgh, utan såna här saker sägs även i Sverige.

De som tror att feminismen inte behövs längre och att vi rådit bot på ett sjukt samhälle: tänk efter igen. I er krets kanske allt är fint, ni har kanske inte blivit utsatta för saker, men de här problemen existerar.

George Sodini, och de som hyllar honom som en hjälte, hör till de hemskaste exemplen. Och jag mår så illa av det hela att jag vill spy.

Det har skrivits mycket om det i internationell media, jag kan inte länka allt. Men jag föreslår att ni googlar hans namn om ni vill se hur utspritt det här är. Gör det i kombination med macho också, för all del. Eller klicka in här och här och här för lite grundläggande, och klicka er sedan vidare till det här fruktansvärda nätet som bara växer sig större och större.

34 Kommentarer

34 Responses to Kvinnor som inte släpper till förtjänar att dö

Har nu ägnat någon timme åt att läsa det som du länkade till och konstaterar att det är det obehagligaste jag läst på mycket länge. Bra jäkla inlägg, Hanna!

Skrivet av sandra 2009-08-15 vid 12:31 Svara
Skrivet av Aleksander 2009-08-14 vid 08:42 Svara

Menar ingenting annat än att Solanas uppnådde ett slags martyrstatus hos feminister medan Sodini blir till antihjälte för vissa kvinnohatare. Om Sodini hade skjutit en kvinnlig kändis hade liknelsen varit mer träffande men det är ändå hatet mot ett helt kön som kännetecknar dåden. Solanas är fortfarande en hjälte för många.

Skrivet av Andy 2009-08-12 vid 10:57 Svara

    Nej, det är bara knäppisar som hyser ett hat mot det andra könet. Oavsett om det handlar om kvinnor eller män.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-12 vid 01:10

Här är en annan sida av myntet: Solanas som sköt ned Andy Warhol. Hon har hyllats av både kvinnor och män sedan dess. http://en.wikipedia.org/wiki/Valerie_Solanas

Skrivet av Andy 2009-08-11 vid 11:18 Svara

    ”En annan sida av myntet”? Hur menar du nu, exakt? Två knäppisar som hyllas av knäppisar. Eller vill du på allvar hävda att det är någon slags kamp kvinnor och män emellan om vilka som har flest skitskallar? Varför då i så fall? Det verkar ju bara rätt dumt, faktiskt?

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-11 vid 11:44

Javisst, fräsch, välvårdad och hälsosam i all ära, men jag förstår inte hur längdkrav och storlekskrav kommer in i bilden (d.v.s. så länge det inte skapar problem rent fysiskt i planet – för lång eller för stor/bred). Det nämns heller ingenting om kompetensen som avkrävs flygvärdinnorna, vilket känns väldigt typiskt och jävligt ledsamt. Utseende är ingen kompetens. Jag bryr mig mer om att bli vänligt bemött och hjälpt medan jag flyger, än att ”ha någonting att vila ögonen på”. Dessutom, verkar det som i denna artikel, så anställer Aeroflot enbart kvinnlig kabinpersonal. Är inte det könsdiskriminering? Jo. Visserligen åt det ”omvända” hållet – jämfört med samhället generellt sett – men lika förkastligt, naturligtvis.

Skrivet av Anna 2009-08-11 vid 09:04 Svara

    Jag tror nog att de anställer på kompetens också, men det skulle knappast vara relevant för artikeln i fråga. Jag upprepar att jag till viss del förstår dem – men att jag för den skulle givetvis inte tycker att det är bra. Optimalt vore att inte göra på det viset, såklart, men vad gör företaget om det är vad kunderna efterfrågar? Någonstans kan jag tycka att det är många av de potentiella kunderas fel också, och att man någonstans måste jobba åt båda håll, inte bara flygbolaget, för att ta bort sånt här. Tyvärr tror jag också, som sagt, att detta inte alls är ovanligt. Däremot går nog väldigt få ut med det hela offentligt.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-12 vid 12:02

På tal om flygbolag, som Kat nämnde, har du läst om det ryska flygbolagets Aeroflots nya utseendekrav på sina flygvärdinnor? Jag blir så jävla äcklad.

http://www.expressen.se/resor/1.1662712/aeroflot-vill-piffa-till-sitt-rykte

Skrivet av Anna 2009-08-11 vid 07:54 Svara

    Det är inte ovanligt att serviceintriktade yrken ställer utseendekrav på sin personal, det är däremot ovanligt att ett flygbolag går ut offentligt och beskriver sina utseendekrav. Men tro mig, det är verkligen inte bara dem, om man tittar på krogpersonal och dylikt så märker man snabbt att man snarare anställer på grund av utseende än faktiskt kundskap. Jag har även svårt att säga något om det. Om jag öppnade en bar så skulle jag vilja att min personal var fräscht, välvårdad och hälsosam för att det helt enkelt är trevligare för folk då. Huruvida det här är viktigt eller ej för ett flygbolag ställer jag mig däremot skeptisk till, och dessutom så tror jag att det kan bidra till en väldigt jobbig arbetsmiljö för flygvärdinnorna när folk VET att de är intagna på grund av deras utseende. Det känns som om att den obehagliga objektifieringen kring flygvärdinnor kan eskalera något enormt.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-11 vid 08:27

Vet du vad jag tror? Att en man inte behöver vara singel om man är trevlig och respektfull mot kvinnor och kanske försöker dejta några andra än fotomodeller.

De män som klagar på att kvinnor inte gillar dom, är ofta otrevliga, respektlösa, kallar tjejer för horor och fittor och skulle aldrig drömma om att dejta en tjej som var fet eller ful.

Nej, jävligt synd om er män då. :P
Jag går inte omkring och våldtar män bara för att jag inte kan få dejta en Hollywood-snyggis.

Skrivet av Nixy 2009-08-11 vid 06:08 Svara

”Det kvinnor i allmänhet och feminister i synnerhet uppenbarligen ännu inte fattat är att män som inte får knulla i förlängningen blir våldsamma och farliga.”

Var och en får ta ansvar för sin sexualitet. Det är inte mitt jobb som kvinna att se till att andra blir sexuellt tillfredställda, mer än den person jag vill ha sex med.

Skrivet av Nixy 2009-08-11 vid 06:01 Svara

Sjukt att folk håller med honom. Länkade dig och skrev om det på min blogg också.

Skrivet av Fia 2009-08-10 vid 05:41 Svara

    Tack! Det är jävligt bra, folk måste veta.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 06:13

Och så har vi ju Ryanairs nya lyxklass med arbetsnamnet ”Bäddar & Blåsjobb”, fritt översatt… Allt detta ingår i gråskalan som någon kommenterade om. Eller menar de att jag som kvinna kan be en flygvärd att blåsa mig i m***an över Atlanten? YUCK!!! Chauvinistidiotin är inte begränsad – den följer normalkurvan, tyvärr…

Skrivet av Kat 2009-08-10 vid 04:34 Svara

    Blåsjobb? Vad i helvetet är ett blåsjobb på ett plan? Låter sjukt suspekt ändå, som du säger.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 04:39

Kärlek är ett mänskligt behov, men med det sagt så är det även så att man inte kan tvinga sig till kärlek.
Jag vet själv av egen erfarenhet hur man mår av att bli ratad gång på gång, men det ursäktar inte 3 mord och 9 mordförsök.
Jag har ingen lösning på problemet, i livets stora spel kommer det altid bli någon över med Svartepetter, någon som drog det korta strået, någon som får sitta i sin lägenhet ensam.

Skrivet av Junior 2009-08-10 vid 03:39 Svara

Tillägg: Samma sak med alla killar som går runt och säger ”buhuu, snyft snyft, jag får aldrig ligga för jag är en snäll kille, tjejer vill bara ha dom tuffa svinen”.

För det första är det 99% chans att killen som säger detta är precis lika snäll/elak som dom snygga populära killarna som får ligga jämt, och bara inbillar sej att han är en bättre människa än poppiskillarna.
För det andra gäller det ju BÅDA könen att dom som själva är snygga och populära främst går hem med andra snygga och populära. Dom som är fula och/eller impopulära av nån anledning, har att välja mellan att sänka sina krav eller att stå och sukta förgäves.

Men killar som står och säger ”Buhuu, snyft, jag får inte ligga för jag är snäll, och tjejer vill bara ha dom tuffa svinen” vägrar att inse att hela grejen handlar om att dom försöker ragga mycket högre upp på snygghets/poppis-skalan än vad dom själva befinner sej, och det är rätt så dömt att misslyckas, vare sej man är kille eller tjej.

Skrivet av Dvärghundspossen 2009-08-10 vid 02:30 Svara

    Framförallt är det en väldigt konstig sak att säga eftersom att man i princip stämplar sig som ett svin direkt när man säger det, med tanke på hur förolämpande det faktiskt är mot tjejer. En jävla idiotstämpel att påstå att vi bara väljer killar som är dumma och elaka. Men som du säger, de är sällan så gulliga som de tror, men saknar denna insikt helt.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 02:47

Det där är väl bara extrem-versionen av nånting som är ganska vanligt i popkulturen… Tänk på alla filmer som handlar om en snäll kille som tyvärr inte har dom rätta prylarna och den rätta statusen på skolan. Ingen tjej vill ha honom, för alla tjejer han försöker stöta på är elaka och bryr sej bara om dom populäraste killarna. Till slut hittar han en fin tjej som ser till hans inre.
Att HAN SJÄLV inte direkt raggar bland fula, opopulära men snälla tjejer, utan bara suktar efter snyggona, är liksom en icke-fråga i sammanhanget…

Ofta är det väl så. Riktigt sjuka och hemska grejer har sin mer nedtonade och accepterade motsvarighet i mainstream-kulturen…

Skrivet av Dvärghundspossen 2009-08-10 vid 02:26 Svara

jag blir så jävla arg. pallar knappt läsa det

Skrivet av Obscene 2009-08-10 vid 01:49 Svara

Usch vad tragiskt och vidrigt, karln borde spärras in för tid och evighet, eller skjutas. De som hyllar honom är också äckliga.

Fast det bekräftar dock bara vad jag vetat hela tiden. Det kvinnor i allmänhet och feminister i synnerhet uppenbarligen ännu inte fattat är att män som inte får knulla i förlängningen blir våldsamma och farliga. Det vet jag ju själv från krogsvängen, när ett fint litet penetrationsobjekt trippar in på scenen kan stämningen mellan männen ögonblickligen bli mordisk, från att ha varit gemytlig sekunderna tidigare. Hade det funnits en yxa i lokalen hade förmodligen någon fått den satt i skallen, tänker jag ibland. Så har det förstås varit sedan urminnes tider, och så kommer det med all sannolikhet förbli. Varken all världens teorier eller lagstiftning kan i grunden förändra detta oomkullrunkeliga faktum.

Därför menar jag att prostitution kanske inte borde betraktas med så oblida ögon trots allt, för då kan undermåliga män som inte förmår locka kvinnor på normalt sätt få utlopp för detta ohejdbara och djuriskt våldsamma naturbehov trots allt. Förutsatt att prostitutionsverksamheten kan bedrivas under rimliga och mänskliga former för kvinnorna, givetvis. Frågan är om detta inte hade gynnat samhället i slutändan.

För hemskt nog tror jag att detta fenomen kommer upprepas, våldtäkter tycks ju också eskalera. Det är tydligt att dagens feminism (liksom övriga ideologier för den delen) knappast har de rätta redskapen för att få bukt med problemet. Lösningen måste nog sökas på annat håll.

Skrivet av Lasse Lucidor 2009-08-10 vid 01:10 Svara

    Man kan inte ursäkta aktioner (vilket jag visserligen förmodar att du ej heller gör) på grund av biologism, och man kan ej heller ålägga varken kvinnor eller feminismen att ta ansvar för vissa mäns skruvade beteenden. Det är inte upp till kvinnor att hantera mäns sexualitet, utan de män som inte kan kontrollera det här ska inte vara ute i samhället. Att män, i regel, skulle bli våldsamma av att inte få sex är helt enkelt inte sant, utan det är vissa personer. Sjuka människor som vägrar anpassa sig.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 02:54

Låt oss säga att jag köper retoriken – det är min plikt som kvinna att låta män ligga när, hur och var de vill.

Fråga – kan jag tacka nej med hänvisning till att jag har sambo sedan flera år? (Hans manlighet skulle rimligtvis ta stryk av att jag knullade hans vänner och bekanta om de så önskade).

Fråga – om jag, hypotetiskt, skulle vara singel och lät de få sitt sex, hur länge skulle det dröja tills jag var en hora som ingen av dem vill ha (förutom som hora, för vi vet ju att män ibland vill ha den typen av kvinnor)?

Att andra män kan låta den här gruppen förolämpa dem kollektivt på det här sättet är mig oförståeligt.

Totalt.

Skrivet av Emma 2009-08-10 vid 01:02 Svara

V ä l d i g t bra inlägg! Mitt i prick. Det här är så grundläggande, det är ju vi som lever ihop på den här planeten, män och kvinnor. Har länkat på min facebook.

Och bland det dummaste är oxå att många tänker så svart eller vitt, antingen eller…antingen är en man som George Sodini eller så är en man bra. Men det här kvinnoföraktet finns ju på en gråskala hos oss alla.
Känns så jävla vidrigt att män håller på så här istället för att lägga ner stridsyxan,ta ansvar för sig själva och börja bry sig om sina medmänniskor – även kvinnor! Och inte bara springa omkring och kalla sig för ”snälla” män.

Skrivet av Katarina 2009-08-10 vid 12:34 Svara

Folk kan ju inte vara allvarliga. Det är förvisso en sjukt osmaklig grej att skämta om, men hur kan en sån människa mena allvar.

Skrivet av fanny 2009-08-10 vid 11:38 Svara

    De skämtar inte.

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 02:55

Lite som diskussionen som funnits här i Sverige om att handikappade skulle få rätt till prostituerade (på kommunens bekostnad?) även om det är olagligt för alla andra, för att även de har rätt att få sex. Utan att bry sig om huruvida det är bra eller dåligt med prostitution så är den grundläggande åsikten i frågan – att man har _rätt_ till sex, till någon annans kropp, oavsett om det är frivilligt eller inte från den andre – så fel att det är skrämmande att et ens diskuteras. Om jag så står på knä och bönfaller min kille om att han ska ligga med mig så är det inte hans _rättighet_ att göra det.

Skrivet av Marie 2009-08-10 vid 11:05 Svara

    Ja, mäns rättigheter till sex. Jag undrar om man någonsin skulle höra en kvinna sitta och argumentera för hennes rättighet till att ha sex om hon inte lyckades ligga? Eller är det bara män som är så otroligt imbecila att de kan slänga ur sig sådan skit?

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 02:56

Om jag inte redan hade förlorat mitt hopp för mänskligheten så hade jag gjort det nu. Jag blir mörkrädd, riktigt jävla mörkrädd.

Även om jag själv är vänster så tror jag att feminismen måste bli av med sin vänsterstämpel. Känner en del tjejer på högersidan som har många bra åsikter i kvinnosaksfrågor men som bara säger att ”feminism är inte min grej”. Tror säkert också att det är där tex en del av Blondinbellas feministmotstånd ligger. Så det är bra med sånna som du Hanna, som fortsätter med att påminna folk om hur viktig feminismen är så att de som inte riktigt vet vad feminism faktiskt innebär lär sig något och kanske själva kan göra skillnad tillslut.

Skrivet av Maia 2009-08-10 vid 08:13 Svara

    Jo, jag tror att du har rätt där, det är inte sällan unga moderater spyr galla över feminismen för att de tror att det är ”vänstervridet tjafs”. Feminismen i sig är ju varken en vänster eller högerideologi, utan det beror på vilken linje man går och hur man vill förbättra. Så absolut, visst har du rätt!

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 03:22

Det är läskigt allt skit som händer. Även i vårat land. Speciellt den senaste veckan. Det är för mycket. Jag drar mig för att läsa nyheterna. Det verkar accelerera okontrollerat. Verkligen verkligen dystert. Men kom ihåg att de män som tycker som sordini är en extremt liten störd minoritet. Men det är fruktansvärt att de finns.

Skrivet av Bob 2009-08-10 vid 07:58 Svara

Godmorgon Hanna!

Visst jag tycker det är fruktansvärt,
liksom jag tycker om alla andra liknande händelser runt om i världen!
Men den värsta var väl ändå idioten i Frankrike
som gick in på ett dagis och dödade barnen.

Men denna man i USA som sköt ner dessa
kvinnor är tyvärr inte psykiskt sjuk,
men det han har utfört är sjukt!
Riktigt Sjukt!

Tyvärr så rider man gärna på att det var
en psykotisk handling i rätten!
Men hur länge ska man skylla på detta,
att de är psykiskt sjuka?

Mannen i USA är inte psykiskt sjuk utan
det är han som tycker att kvinnor som
ratar honom, kränker hans manlighet!
Att kvinnorna ratar honom behöver inte
betyda att han är ful som stryk!
han kan se ut som Brad Pitt el. Tom Cruise,
men det är hans attityd mot kvinnor
som gör att han blir ratad!

Förtjänar han att bli avrättad för sitt dåd?
Självklart förtjänar han det,
men då kommer han för lätt undan!
Ett svin som han (liksom sexualförbrytare
och pedofiler) ska lida för sina handlingar,
och få känna att de lever.

Män som hyllar idioter som George Sodini
är män som själva känner sig kränkta av
kvinnor. Men oftast har de blivit smädade
av sin mor i barndomen, vilket träter på deras
hat mot kvinnor(men egentligen är det hatet mot
mannens mor, som andra kvinnor får lida för)!

Tyvärr är detta inte en engångs förteelse
utan kommer att upprepas gång på gång.
För så länge det finns vapen i världen,
lika länge kommer det att finnas idioter som
George Sodini, och dom är inte psykiskt sjuka!

Ha en bra Måndag!

Kram
Stevie

Skrivet av Stevie 2009-08-10 vid 07:32 Svara

    Jag kan inte säga annat än att jag håller med!

    Skrivet av Hanna Fridén 2009-08-10 vid 03:20

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser: