Annons:
 
 

Könsroller i USA och Sverige

En av mina närmaste kompisar här har varit förlovad en gång. Anledningen? Well, you know, she wanted the ring, she wanted the big wedding, so I went and got her a ring and all that. Båda var 22.

Ni vet den otäckt dåliga musikalen jag berättade om? I ett av numrena stod killen i en bar och beklagade sig över att nu när han gift sig kunde han inte längre dra hem någon från krogen. Han hade här varit gift i några veckor- i den senaste scenen hade han slängt sig ner på knä för att fria till sin flickvän på ett museum. In a perfect world… I could wake up next to those breast… or those... Publiken tjöt av skratt.

Själv håller jag på att bli knäpp på könsrollerna som befästs framför mina ögon varje dag här. Varför gifter ni er om ni inte vill?! Och varför när ni är 22?! Och varför låter ni som om ni pratar om en film (yeah, she really wanted that ring)?!

Det blir väldigt tydligt att man är från norden när det finns absolut noll igenkänningsfaktor i den här typen av humor eller resonemang. ERK (Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam) har nyligen fällt Coke zeros reklam i Sverige. Den där med killen som gör slut med sin tjej och vill att break-ups ska vara ”zero hassle”. Finns på youtube.

Fällandet bekräftar 1. endera att Coke zero har sjukt dålig marknadskoll (tror inte det), alternativt att de kör på att även dålig publicitet är publicitet 2. att jag inte var ensam om att tycka att det är vidrigt att ett stort varumärke på det där sättet befäster totalt förlegade uppfattningar om människor (om män i det här fallet). Nu längtar jag faktiskt hem till Sverige – ni är så vettiga!

Lämna kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser:
Laga iPhone skärm
 
 
 
 
css.php