browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Honda CB 125. K3 VS K5. 70-talscyklar. Bilder.

Posted by on 2 mars, 2010

 ”K.P.” ett år äldre än mig hade en K3,a -71,a. Brorsan hade en K5 -72,a innan, den körde inte jag, men jag själv hade senare en K5 -73,a. Teknisk data på K5,an var: 2 cylindrig fyrtakts radmotor med 360° vevaxel och enkel överliggande kamaxel, cylindermått i mm: 44×41. Dubbla 18 mm förgasare, femväxlad låda och 15 hp.

 Jag tror dessa uppgifter var identiska med K3,an och därmed också med K4,an. Hur K4,an var vet jag inte, någon sådan hade jag ingen kontakt med, däremot efterkomman B6 körde jag i trafikskolan, dessa var nog tekniskt sett väldigt lika K5. K4 vet jag inte om de ens fanns, men de måste de nästan ha gjort, kanske bara i en kort period.

 Kanske t om att KP,s cykel var en K4,a, men jag känner mig hyffsad säker på att det var en K3, men bara hyffsat. K.P,s cykel kan ha varit en -70,ia också, men -71,a känner jag mig hyffsad säker på att det var, känner mig mer säker på att det var en -71,a än att det var en K3.  

 Trots att specifikationerna var lika, eller troligen lika, så långt som jag berättat var inte K3 och K5,s motorer identiska. Trots lika effekt, åtminstonde på pappret, hade K5,an snällare kamaxel. Var maxeffekt och maxvrid låg vet jag inte, vid vilket varv alltså, varken på K3 eller K5. Hur K5,an kan ha lika hög effekt trots snällare kamaxel vet jag inte heller.

 Rent teoretiskt kan ju K5,an ha aningen lägre effekt men avrundat hamnar man endå på 15 hp. Men mera troligt är att det är annat som skiljer, kanske högre komression, större ventiler eller som jag tror att kamaxeln lyfter högre på K5.

 Det kan ju förståss vara flera skillnader på motorerna, t ex en eller flera av nyss nämda skillnader.

 Precis så uppfattar man också motorerna, K3,an är ganska vass med litet register men det är lika svårt att komma över 90 knutar, som alltså tar en stund. Som om K3,an är en mindre motor, som om den bara var 100 cc mot K5,ans 125, men så är alltså inte fallet och K5,an är ju också en senare motor som hunnit utvecklats en del.

 I Japan kunde man köpa 15 hästars Honda 125,a redan 1959, när det var vanlig effekt på dubbelt så stora cyklar nästan.

 När jag var 15 år hade jag en Suzukimoppe, jag hade kört en del med mina föräldrars Ford 17 M V4,a, fantastiskt kul, mycket brehas på glansisarna på vårkanten. Brorsan hade bytt sin Honda mot en 17 hästars Monark 125 TTS som han vässade med höjd vevhuskompression till yttligare ca. en hp.

 Kompisen K.P. hade en K3,a och den var också, som 17 M,en fantastisk kul att köra, vilket jag gjorde några gånger plus att jag åkte med K.P några gånger.

 Monarken då? Nej för en 15 åring som jag var var Monarken för vass och därmed för läskig. Jag minns när jag åkte med brorsan och framhjulet lättade vid acceleration.

 Jag körde bara Monarken en gång tror jag, men som vuxen hade jag en 18 hästars Monark Endurocykel med nästan identisk motor, då var den trevlig när man kört en hel del MC.

 Och så det viktigaste, Hondornas register på växel fem där det övre talet är maxvarv, där ”motorn blir rösträckad”. Notera K3,ans aningen högre maxvarv.

 Register växel fem K3 ca. 8000-11000 rpm. Register växel fem K5 ca. 6000-10500 rpm. Toppfart båda: Kring eller strax över 100 km/h.

 Nedan: Två bilder på Honda CB 125,or.

 Nedan: K3 1970.

—————————————————————–

 Nedan: K5 1972.

—————————————————————–

 Jag tyckte K5,orna var så snygga och så balla att en sån ”skulle” jag bara ha, och så blev det.

 Än idag tycker jag cykeln har hög charmfaktor. Min cykel hade 125 märken på sidoplastkåporna och efter ett tag lagades limpan, annars var den blå och innan limplagningen väldigt lik cykeln på bilden närmast åvan.

One Response to Honda CB 125. K3 VS K5. 70-talscyklar. Bilder.

  1. KrilleH Megaz

    Ägde en tomatröd Sundapp KS50, en stilig hoj. Även en Mamba kompaktmoped. Sundappmotor. Ställbart munstycke förstås men byta till en större förgasare vågade jag mig inte på. Hej. /Krille.

    • Kjell. K.

      Hej. Zundapp kvalitetscyklar med klass och Mamba smidig och tuff. ”Femhalva” på en sådan är ”kalas”. :) Jag hade en DKW med ställbart som enda trim när jag var 14-15 år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>