Annons:
 
 

Svårt med affärsidéer

Jag har till och från funderat på olika affärsidéer, men aldrig satt någon av dem i verket. Skälen till att jag ingenting har gjort beror antingen på att idéerna inte håller eller att jag är alltför sträng mot mig själv och mina idéer.

Den första affärsidén som jag verkligen funderade igenom och som till slut resulterade i en affärsplan var e-boksförsäljning av studentböcker. Jag och en kompis i Karlstad skrev ihop en affärsplan som ett bidrag till en tävling anordnad av Venture Cup. Tanken var att många studenter måste läsa ett antal böcker på en litteraturlista, men det är inte alltid som man vill köpa böckerna i fråga. Alternativ till Akademibokhandeln och de olika Internetbokhandlarna är att låna på biblioteket, av vänner eller köpa begagnade böcker. Men alla 50 kursare kan ju inte låna på biblioteket. Och alla har inte vänner som gått exakt de kurser man själv har valt. Att köpa begagnat är inte heller alltför enkelt.

Därför tänkte vi underlätta för studenter att betala för e-böcker som de kan läsa under sin studietid, och genom att vi slipper kostnader för papper, tryck och fysisk distribution samt lagerhantering kan priserna bli väldigt humana. Det största problemet var dock att få alla författare inom läromedelsbranschen att ingå avtal med oss. För det räcker ju inte med en eller två författare. Vi måste ju kunna erbjuda alla böcker som står på studenternas litteraturlista. Ett sätt att förenkla denna process är att börja med ett ämnesområde, såsom statsvetenskap, i taget.

Ett annat problem som vi brottades med var om man skulle tillåta utskrift eller inte. Vi kom, då, fram till att utskrift måste tillåtas för att underlätta läsningen för studenterna, men då öppnades problemet med piratkopiering samt problemet med hur kostnadsbilden skulle utvecklas för studenten när han eller hon måste ta på sig en pappers- och tryckkostnad. Hur stor blev vinsten för studenten jämfört med att köpa en riktig bok, var den vinsten tillräcklig för att motivera någon att köpa e-böcker i stället för riktiga böcker? Nu i efterhand anser jag att vi underskattade utvecklingen av bra bildskärmar eller e-boksläsare som gör att läsning av e-böcker inte skiljer sig särskilt mycket från en vanlig bok (förutom att man vänder sida med den ena och trycker på en knapp med den andra).

Två andra affärsidéer har utgått från den ekonomiska utbildning som jag genomgick på Karlstads universitet. Den ena affärsidén utmynnades från en c- och d-uppsats som jag skrev tillsammans med en annan person. Vi funderade på att starta en egen firma där vi konsulterade och hjälpte företag att införa nyckelkundsbearbetning. (Med andra ord var målgruppen mycket stora företag). Vi funderade även på att skriva en populärversion av vår uppsats. Men detta rann ut i sanden då vi inte hade ett tillräckligt bra kontaktnät.

Den andra affärsidén handlade om att hjälpa småföretag att marknadsföra sina produkter. De flesta kampanjer och marknadsföringsplaner är anpassade för stora företag och därför såg vi en intressant nisch. Frågan är dock om småföretag har de resurserna att de kan anlita någon som sköter hela deras marknadsföring. (Det beror ju också mycket på hur man definierar småföretag.)

En fjärde affärsidé, som jag väldigt gärna skulle vilja satsa på om jag lyckas hitta samarbetspartners och investerare, är ett tidskriftsmagasin som samlar alla ideologiska, filosofiska och politiska positioner på samhällskartan. Där ska alla rumsrena ideologier, nazism och kommunism är sålunda uteslutna, i varje nummer få ett antal sidor till sitt förfogande. Och varje nummer ska ha ett speciellt tema som de olika ideologierna ska få ta ställning till. På det viset erbjuder man den politiskt- och samhällsintresserade läsaren en helhet som saknas i dagens tidskrifter och tidningar som har en bestämd ideologisk inriktning, oavsett om den är uttalad eller outtalad. Då kan man sätta sig in i alla ideologier för en summa som är lika stor som om jag prenumererade på Magasinet Neo eller Arena.

Jag är också i planeringsstadiet till en bok om småföretagare och entreprenörer där utgångspunkten inte är framgången i sig utan själva livsstilen, attityden, drivkraften och tankemönstret bakom beslutet att gå från trygghetens anställningsform till otrygghetens självständighet. Den kommer jag att ge ut på eget förlag eftersom jag tror så mycket på den. (Jag har nämligen skrivit andra böcker som jag inte trott lika mycket på. Dessa böcker kommer jag i framtiden att publicera på min hemsida.).

Kanske kommer jag att återuppta några av de tre första affärsidéerna och göra slag i saken. Den som lever får se. Men den sista idén, entreprenörsboken, kommer att bli verklighet. Den fjärde idén kommer att verkställas om jag lyckas finna medarbetare. Är du intresserad och initierad? Hör av dig, min mail finns här på bloggen.

När jag själv har funderat på affärsidéer och misslyckats med att skapa någon som jag känner att jag kan satsa på får jag än mer respekt för de som verkligen kommer på något innovativt, nytt eller lönsamt. Det är en av anledningarna till att jag hyllar entreprenörer och företagare så mycket. Försök själv att komma på en bra affärsidé samt mobilisera mod att förverkliga den. Det är sannerligen inte det lättaste.

2 Kommentarer

2 Responses to Svårt med affärsidéer

Pröva idèerna som bisyssla. Då kan Du mjukstarta och inte vara beroende av inkomsten. Fungerar det inte är det ju bara att gå till nästa.

Skrivet av Eilert 2008-05-01 vid 08:48 Svara

Afääriden som jag har slår allt, men ingen vill vara med och starta en stor rik fotbollförening i Sverige, AB.

MVH

Z

Skrivet av Z 2007-11-20 vid 05:52 Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Annonser:
Reparera iPad
 
 
 
 
css.php
Hoppa till verktygsfältet