Annons:
 
 

´

Min pappa är med i en sekt.

Jepp så sant som rubriken ljuder. Min pappa är kvar i Hare Krishna sekten jag växte upp i och lämnade bakom mig som tonåring. 

Ja vist pappa lämnade sekten en massa år och då skyllde han allt ont som hade hänt mig på just Hare Krishna och de fanatism som fanns där och påvärkade honom.

Hare Krishnas gud Krishna som liter barn vid namn Gopal jagas utav sin mamma som ska slå honom med en pinne. Men hon lyckas inte det för lille Gopal visar då till henne att han är guden Krishna hela världens gud. Så varför agades barn inom Hare Krihna?

Jag trodde helt på honom då och förskte se honom som en ny person som inte var påvärkade utav utav Hare Krishna. Jag gav honom alla möjligheter att bevisa mig vem han igentligen var. Men vem  är min pappa igentligen utan Hare Krishna?? Idag vet jag inte.

Yes det var The Beatels intresse i Hare Krishna som lockade min pappa att söka upp Hare Krishna i Sverige under början utav 70-talet. Tänka sig att en rock grupp tillfälliga flummiga fower pawer tid kan ha en så stor invärkan på en mans hela liv.

Jag försökte en gång också till och med förlåta min pappa för att han hade lämnat bort mig till Hare Krishnas internat skola när jag var ca 4år gammal. Det är ju så att folk som är med i sekter följer sina högsta andliga ledare blint utan frågesätta alls. Min pappa gjorde ju precis som de flästa pappor gjorde och det var så det bara skulle vara inom Hare Krishna. Jag ville så förlåta honom.

Prabhupad grundaren utan Hare Krishna. Han lever inte idag men han dyrkas som en helig person. Min pappa var invig utav honom under 70-talet och där av har han en speciel plats inom Hare Krishna.

Min pappa menar på att den största andledningen han lämnade Hare Krishna var just för att barn som mig inte hade det bra. Men idag vet jag att han bara försökte seja det jag ville höra. Han behövde mig att passa mina syskon och då gjorde han allt för att vara inställsam. Frågan är om han någonsin fattade vad som igentligen hände mig.

bild ifrån ett tidnings omslag. funnen på internet. http://www.steinerbooks.org/images/large/1590560663.jpg

Vilka är dessa små barn som växer upp inom Hare Krishna. Vill ni inte veta hur de ha det igentligen? Jag önskar ni viste hur jag hade det som litet barn i Hare Krihna. En bild kan visa mer än många ord.

Hur är det då att leva med en pappa som är med i en sekt. Så här är det för mig i alla fall. Jag har utav honom lärt mig kunskapen att leva ett Hare Krishna liv men skiter nu i att göra det. Där av är jag en sämre person än en vanlig syndare på gatan enligt honom. Så min pappa ser inte mig alls som en bra person. Han hör inte av sig och jag tror att jag är liksom död i hans ögon. Jag har valt ett liv på andra sidan och lever nu i synd.

Lever jag i synd???

Lever jag i synd för att jag inte lever efter Hare Krishnas lära..??? 

I så fall lever nästa hela världens befolkning i synd??

Skrämmande bilder som visa hur vanligt folk utanför Hare Krishna levde i synd. Denna bilden visar hur ond en köttätare är, Vist berör bilden. Tänk då hur ett litet barn reagerar på en sådan här bild och sedan får höra att alla köttätare utanför Hare Krihan är just som mannen på denna bilden. Just en sådan här bild visar att Hare Krishna är en sekt då de utanför sekten är onda.

Hare krishna tror på karma. Vad är karma?  Man måste läsa om Lagen om orsak och verkan inom Hare Krishnas lära för att veta hur man bör förhålla oss till våra och andras gärningar för att samla rätt sorts karma.

Jag kommer nog aldrig helt förstå hur min pappa kunder återgå till Hare Krishna han så hårt fördömt för att rädda sitt eget skinn. Jag blir inte helt klok på det hur jag än grubblar.

Fakta jag mins om Hare Krihna.

Lite fakta jag kom på nu. Men det finns mycket mer att ta upp. Detta är Hare Krishna mantrat. Min pappa och alla inom Hare Krishna ska chanta detta mantra 16 varv på ett radband varje dag. Det tar ca två timmar. Sedan ska man också ofta all mat till Krishna. Köttätande är helt förbjudet. Lök och svamp är också ej tillåtet. Man får häller inte ha sex utanför ektenskapet. Har man sex i ektenskapet så är det ändast i syfte att avla barn. Avhålsamhet är en stor grej inom Hare Krishna. Man får inte delta i hasard spel eller utöva inom Hare Krihna syndiga hjärningar. Gudsgitalter dyrkas och man sjunger heliga sånger och oftar mat gåvor mm. Det är mycket viktigt att läser heliga skrifter som Baghavdgita mm. Vare dag har man lektioner då man tillsammans studerar dessa böker. Det finns flera andliga ledare i Hare Krishna. De inviger de som ska utväklas vidare inom Hare Krishna. Vid en invigning får man lova att be på radbandet minst 16varv varje dag och läsa heliga skrifter och vara Krishna trogen. Man lovar också att underkasta sig sin andliga ledare och lysna till hans lära.  Vid en invigning får man ett nytt namn och det gamla livet ska lämnas. Om man sedan vill utväcklas ännu mer inom Hare Krishna kan man invigas igen. Då får man lära sig ett heligt mantra som ska andvändas varje dag när man ber. Detta mantra är väldigt hemligt och ingen får utala det högt. Bara den andliga ledaren ”Gurun” lämna ut detta mantra vid en invigning. En man får som en tråd runt halsen och ner över kroppen att be på. En kvinna ber med fingrarna som böjs in i handflatan. Hela dagen ska gå ut på att så mycket som möjligt tänka på Krishna och vad som kan göras för Krishna. Barnen ska lära sig be till Krishna och de ska gärna leka och återuppspela Krishnas barndom. Idag finns ingen egen Hare Krishna skola i sverige men när jag var barn fanns det en sådan skola. I den skolan gick 70% ut på att be och lära sig de heliga skrifterna och hur man ska dyrka Krishna och den andliga ledaren. Resten utav tiden fick vi lära oss att räkna lite och läsa.  Som ni ser kan jag inte ta upp allt här men det är mycket mycket mer som man ska utöva och göra för att bli en bra  person inom Hare Krishna.

Gudsgistalterna som dyrkas. Här Krihna och hans maka Radha.

I Hare Krishna byter man sitt namn om man väljer att leva i evig tro. Då gäller det att dyrka Krishna och  den andliga ledaren ”gurun” och följa sektens regler fullt ut livet ut för att invigas. Man får alltid ett nytt och andligt namn när man invigs in i rörelsen. Detta namn byte och invigning görs utav  en andligledare ” guru”. 

Invigningen och min pappas guru är en utav de saker i min pappas liv jag kan luta mig på för att förstå varför min han gick tillbaka till Hare Krishna. Min pappas guru är en stor person inom Hare Krishna och de som invigs utav honom innan hans död är de också lite mer speciela.

Min pappa har tagit tillbaka sitt gamla namn han hade förr i tiden i Hare Krishna. Med hans namn kommer” stor” status. Han är invigd utav Hare Krishnas allra största andliga ledare Prabhupad som står över allt och alla.  Att vara invigd två gånger utav Prabhupada som min pappa är  ger idag en given respektfull plats inom Hare Krishna som jag vet. Min pappa har en öppen dörr vart han än reser inom Hare Krishna. Han har människor som visar honom respekt  och  de lysnar på hans andliga erfarenheter. Jag vet att vissa kan tänka sig att  visa stor respekt.

Utanför Hare Krishna var min pappa en arbestlös trubbadur och musiker som hankade sig fram med de få spelningar och inspelningar han kunde fixa. I sekten är min pappa något större och mer värdefull tror jag. Han är någon som andra lysnar till och visar respekt. Ja min pappa har ett stort ego. ETT JÄTTE STORT EGO. Han skulle aldrig kunna tänka sig ta ett vanligt vättigt jobb och jobba åtta timmar om dagen. Det tycker han är ett stort slöseri utav livet och rena salv driveriet.

Men att andra jobbar och betalar hanns uppehälle det är en helt annan saga som jag inte tänker fördjupa mig i nu. Jag kan ärligt tycka att min pappa är en stor slöfock som aldrig fått växa upp och ta eget ansvar. Han smet ifrån ansvar den dagen han flyttade in till Hare Krishna. Skulle det vara så i framtiden att något jobbigt belastar honom i livet eller hans ansvar inom Hare Krishna blir för jobbigt kan han bara som förr hoppa av och skylla allt på Hare Krishna igen……

Lämna kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser:
laga iPhone
 
 
 
 
css.php