Annons:
 

”..Att Lena inte lärt sig räkna i 3:an är ingen katastrof..”

Ciao.

Lovade ju en uppföljning av ”betygen” och kommer med den nu. Blev även inspirerad av den debatt som var i TV under kvällen.

Blev ju inte mindre emot betyg efter sett det. Den första jag hörde var en professor(?) som berättade att forskarna var helt inne på min linje..alltid gött att höra sånt..:) Fick uppfattningen att de som var för betyg var det för att dom inte kunde se några andra alternativ: ”Visst, det finns problem och orättvisor. Och ja, en del slås ut. Osv osv.. Men hur ska vi annars göra?”

Säger inte jag har lösningen men detta är iaf mina funderingar.

Grundskolan är det enda stället i samhället det är allmän plikt att vara på. Det finns inga val eller nåt. Det är straffbart om föräldrar eller andra motverkar skolplikten. Grundskolan kan på detta sätt inte jämföras med något annat. Detta ställer ju också speciella krav på skolväsendet att underlätta för ALLA barn att dessa verkligen går dit, vilken anledning det än må vara att dessa inte göra det.

Precis som vi vuxna är barn väldigt olika, med olika förutsättningar, olika krav osv.. Men grundläggande, enligt min uppfattning, är att alla vill ”tillhöra någon grupp”, vi är flockdjur kort o gott.. De som bor ute i skogen ensam väljer att göra det, inte tvärtom. Det bör alltså inte vara svårt att få barnen till skolan. Det är där dom träffar andra: kompisar, klassisar, personal osv. Det är även där det finns möjligheter som oftast inte finns hemma: leka många, utflykter, studiebesök, pedagogiskt materiel osv.. Även att träffa ”oliksinnade”, såna man kanske inte skulle träffa annars beroende på bostadsort, kultur, intressen osv..

Allt detta finns inbyggt i modellen så att säga, är ju bara att fortsätta på ”vågen” anser jag. Att ”Lena” inte lärt sig räkna i 3:an är ingen katastrof: hon har kanske inte grunderna än, eller inte intresserad än, eller..ja kan finnas många anledningar till detta. MEN så länge hon, eller hennes omgivning, inte mår dåligt av det är det inget problem. Det är där jag tycker det blir tankefel med betyg/”omdömen”. Det skapar ett problem som inte finns för Lena och hennes omgivning..

Varför inte låta Lena fixa detta när hon vill, för det kommer hon till slut vilja. Likväl som att sluta med napp, snuttetrasa o allt vill man inte vara SÅ annorlunda. Även Lena förstår till slut att detta bör hon försöka fixa, och det ganska snart.. Varför krångla till allt? Det är då omgivning och pedagogisk personal ska hjälpa Lena att nå det målet. Och oftast när ”bitarna” faller på plats är dessa barn (Lena t.ex.) inte sämre att räkna..bara det att dom inte gjort det tidigare..

Och vår pedagogiska personal (tyvärr inte alla) är ju utbildad på mycket annat än ”kunskap”. Oftast tycker dom själva att annat än kunskap är viktigare, både för dom själva och barnen. T.ex. mobbing, ADHD, hemförhållanden..ja ni förstår.. Ingen jävel är väl nöjd om man lyckas trycka in de ”fyra räknesätten” i Lena om hon sen i rasten blir mobbad, eller inte alls kommer till skolan för hon måste ta hand om sin alkoliserade mamma osv.. För mår Lena dåligt är allt annat..onödigt är ordet jag söker tror jag..

Jamen i gymnasiet då säger nån, hur gör vi där om inga betyg finns. Hur ska ”urvalet” se ut som.. URVALET. Titta på ordet. Våra 15-åringar ska alltså ”välja” något som kan påverka hela deras framtid.. Men för det flesta blir det inget ”val”, dom har för dåliga betyg! Så där, redan vid 15 års ålder, har ”urvalet” (betyget) bestämt mycket av deras framtid..inte egentlig kunskap och intresse för linjen, utan BETYGEN..!

Min tanke är att dom får välja själv var dom vill gå. Inte så svårt att genomföra som man kan tro. Med ”skolpengen” är det inte många skolor som säger nej till elever. Och valen år till år kommer inte att skilja så mycket om eleverna själva får välja år till år. Inte många ämnen som skiljer mellan olika linjer, oftast bara 2-3 ämnen mellan ”närliggande” linjer.. Och eftersom valen görs på våren har skolorna gott om tid att se om sitt ”hus”.

Eftersom eleverna väljer själva (var, och om, dom vill gå) kan man också öka kraven på studieresultat under gymnasiet. Kanske ett ”minimikrav” (Godkänt) på varje kurs dom går i. Antar att Högskolan är så pass internationell att dessa ideer inte kan genomföras där men då kan eleven begära att få betyg. Då är ju dessa ändå 18-19 år och kan ta motgångar på ett bättre sätt. Självkännedomen är också högre då, man har insett sina begränsningar OCH möjligheter.

Tänkte bli lite personlig här. Jag har ända från liten till 35 år spelat fotboll. Börja tyvärr röka när jag var 15 år och har ända sen dess HATAT löpträning..(har inte sprungit en meter sen jag slutade med fotboll). Men jag sprang ändå, varenda jävla vinterträning (den är LÅNG i Norrland).. Varför då..? Jo, jag älskade spela boll, känna lukten av liniment och nyklippt gräs, att agera ut mina instängda känslor osv.. Det kallas MOTIVATION. Så stark känsla för något har jag aldrig hört en elev yttra om betyg. Däremot t.ex. hört jägare sitta ute på pass en vecka och frysa arslet av sig..utan att ens sett något..och glatt nästa dag säga att dom LÄNGTAR redan till nästa år.. MOTIVATION. Moppekillen som för 4:e gången plockar isär och ihop motorn för att få den gå ”tystare i tomgången”.. MOTIVATION. Och lilla Jenny jag berättat om tidigare, som börjat om spelet SIMS 3 oräkneliga gånger för att hennes rosa katt dör hela tiden.. MOTIVATION.

Ska avsluta med något om vår inre drivkraft eller personliga tankeförmåga. Alltid haft lätt med matte och dåtidens skola kunde inte ”utmana” mig så började hitta på egna klurigheter. Gick i 3:an när jag förstod ”minnesknappen” (M) på räknedosan. Kom att tänka på att det måste finnas ett tal som gånger sig själv blir 10. Eftersom 3*3=9 och 4*4=16 började jag med 3.5*3.5..för stort. Sen 3.25*3.25..fortfarande för stort. Mittimellan 3.25 och 3, 3.125*3.125..för litet osv. Sådär höll jag på tills miniräknaren gav upp och gav mig rätt svar..:) Vad vill jag beskriva med detta då? Jo, två saker: INGEN i min närhet hade sagt något om ”roten ur” (som detta handlar om), var något jag kom på själv. Och sättet jag använde för att få fram talet, fick jag lära mig i högskolan(!), kallas ”halveringsmetoden”. Denna används mycket inom något som kalls mängdlära. Definitivt ingen som berättat om denna metod för mig. Dessa tankar (förmågor) måste ha kommit någon annanstans ifrån än som berättad/läst kunskap. I allt virrvarr vad jag gjorde då, och självklart lärde mig i skolan, måste jag fått ihop några tankebanor att ”så ska jag göra”.. Den förmågan har ALLA barn och den kommer inte av att någon visar det, utan av egna erfarenheter som kommit mycke av lek och ”egentid”.

bort med betyg och fram med LUST och MOTIVATION!

Patrik, fortfarande radikal..:) 

10 Kommentarer

10 Responses to ”..Att Lena inte lärt sig räkna i 3:an är ingen katastrof..”

Svar:
hej

Jo man lär sig av sina misstag, och alkoholintaget ser jag nu över på allvar. Vad gäller att höras, skickade ett mess strax efter att jag sa att vi nog inte skulle ses på ett tag, och förklarade att det var fel sätt. Hade lärt mig saker från det som hände med kille nr 1. Jag skrev att jag inte tänker fly undan detta utan tar allt som det kommer. Att vi självklart skulle ses. Det har jag inte nämnt i bloggen senare.

Ja, vad annars ska jag skriva än ”jag kommer nog aldrig kunna visa…”. För det är ju så, Vi vill olika saker. Han har aldrig varit kär, och sa senast i fredags ”Jag vet inte vad kärlek är….” och verkade deppa lite. Så jag tror att han inte vet hur han ska hantera det hela.

Trots att jag sa att vi ska fortsätta ha kontakten, så har han ännu inte hört av sig vad gäller smset, som jag skickade iväg i måndags om jag inte minns helt fel.

Tjejkompisen som nämns i messet, pratade med honom när jag inte visste, och bad honom kontakta mig. Det skulle han göra, men har ännu inte gjort. Han är vanligtvis väldigt velig av sig, alltså glömmer saker hela tiden. Så detta med att glömma svara på sms är typ vardag för oss som känner honom. Men detta är ändå viktigt.

Jag hade ju skuldkänslor över att ha ”tryckt ner” honom under gymnasiet, utan att veta om hans läggning. Så en annan gång bad jag om att ses i stan så jag face to face kunde förklara att jag ber om ursäkt etc. Och påväg in till stan messar han: Jag hinner inte in, vi får ses en annan gång. Och jag gick till tjejkompisen istället och hon blev förbannad över att han inte kunde ta en viktig sak på allvar. Dagen efter tjatade han om att få veta vad det var jag ville prata om.

Och nu att han inte svarat på detta, fine…gör inte mig någonting. Han hade, när han pratade med henne…sagt: jag älskar honom väldigt mycket som vän och vill inte tappa kontakten.

Är det så svårt att säga det till mig istället för att gå via henne? Jag har ju sagt att vi ska fortsätta ha samma kontakt.

Jag orkar inte bry mig så mycket mer faktiskt. Arg är jag inte, men okej typ.

Tjejen sa senast idag att det var dålig stil. Jag säger bara: det är lugnt.

No more talking about this, typ. / Nicke

Skrivet av Mörka sidan av livet 2009-08-07 vid 08:23 Svara

Haha ja precis ;) . Tack för att du ville hjälpa mig, men jag har en kompis som är jätte bra på ALLT, och då menar jag allt. Det finns inget som hon inte klarar i skolan. Så hon får hjälpa mig ;D. Men hoppas du får en bra kväll.
Kram

Skrivet av Lelass 2009-08-07 vid 08:18 Svara

Hade kanske funkat med DIG som lärare men tyvärr hade jag inga bra lärare alls, var som om att de brydde sig mer om de ”duktiga”..så då blev det ju tyvärr så att skolan inte var alls kul ju..så i slutet av 7:an började mitt skolkande och jag fick minsann veta av en lärare att..”Dig kommer det inte att gå bra för”!! Men tycker nog att jag klarat mig ganska bra ändå utan t ex gymnasium..så det så…:) Kram

Skrivet av Susanna 2009-08-07 vid 05:25 Svara

Jag håller helt med. Jag ska börja gymnasiet nu och hur ska man kunna välja något nu som man vill fortsätta med när man blir ”gammal”? Det är svårt, och man blir jätte stressad över att man måste få bra betyg också.

Sen är det ännu värre om lärarna inte lyssnar på en, jag sa till min mattelärare flera gånger att jag ville träna geometri, för jag tycker inte att jag kan det bra. Jag fick aldrig några uppgifter och nu ska jag börja gymnasiet, visst allt annat i matte går lätt för mig för jag förstår. Jag förstår inte geometri, okej det går att lösa uppgifterna men jag förstår inte så det bli ju tråkigt. Jag hatar geometri, det är det värsta som finns, för mig är det bara en massa formler som är helt ologiska.

Ha en bra dag.
Kram

Skrivet av Lelass 2009-08-07 vid 12:17 Svara

    Aahh..”geometri”: matematikens vagga..haha..:) Nä, läraren hade väl lagt ner den tiden istället på att sätta betyg..:( Just matte är ett ämne som man inte kan ”skynda på” men med målen som finns i alla årgångar är det just det man gör, vilket gör att man tappar grunderna i ämnet.. Därför så många tappar intresset för matte i högstadiet, tyvärr.. Menar inte att alla ska älska matte (Jmf med min ”vinterträning”..) men är grunden till mycket av förståelsen i många andra ämnen, för att inte prata om vår vardag där t.ex. procent-räkning är viktigt men långt ifrån alla klarar som vuxen.. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-07 vid 02:19

Jag kan hålla med dig i det du skriver här ovan. Skolan har blivit allt jobbigare, de kräver mycket av eleverna. Ett tag pluggade jag så mycket att sömnen minskades, jag var otrevlig inför min familj , och jag tror inte det är bra att lägga FÖR MYCKET tid åt skolan. Man måste tänka på de runt omkring också.

Precis som du skriver, bort med betygen . Betyg gör bara en nervös, Jag vet själv hur det känns att sitta där med ett IG , och tappa motivationen totalt. Man behöver stöttning, och man mår inte bra av att höra ” du är inte godkänd” för i dagens läge borde de flesta vara godkända för de styrka de lägger ner i skolan .

Kram
Carolin

Skrivet av Zetterlinden 2009-08-07 vid 10:51 Svara

    *Sent svar* Jag brukar jämföra det med löpning.. Att alla ska komma under 15 sekunder på 100m. Men alla är inte byggd för det, en del kan träna hur mycket dom vill men kommer inte ens under 20 sekunder.. Skillnaden är att i friidrott kan man gå hem för att aldrig återkomma.. I skolan är det skolplikt.. Och kan inte förstå hur man kan underkänna någon som är tvungen att vara där..?! Sorry för det sena svaret men kom in många kommentarer samtidigt och försöker ge riktiga svar på det som kommenteras..och ”hoppade” över dig för skulle ändå kommentera något du skrivit i din blogg men glömde..igen..:( Sorry.. /Patrik

    Skrivet av tulipano 2009-08-14 vid 11:24

Tänkvärt inlägg men tror inte att petimätrarna kan tänka sig att inte ha betyg för då går det ju inte att MMMMÄÄÄÄTTTTAAAA ungarnas kunskap och allt måste ju mätasssss…

Skrivet av Maria 2009-08-07 vid 10:45 Svara

    Har personligen inget emot t.ex. ”diagnostiska nationella prov”.. Eller nåt prov då o då ifall läraren vill se hur det ser ut med kunskaperna, både i klassen och var elev för sig.. Eller att en kommun skickar ut nåt.. Sen kan dom mäta och jämföra bäst dom vill.. Men ska bara INTE vara betyg på det..

    Skrivet av tulipano 2009-08-07 vid 02:03

När jag läser det du skriver så håller jag med dig mer och mer! Kommer att tänka på min värsta fiende i skolan….matten….fattade aldrig det där med räkning…tyckte inte alls det var kul! Fick ett kanonbra jobb på ett kontor…är kanslist…och där bad de mig att ta över bokföringen…ha ha sa jag..jag som inte ens kan räkna 1+1…men nu ska du höra här..det var KUL med bokföringen och jag klarade det galant…inget fel på 4-5 år när jag lämnade in till revisorn….fan va stolt jag var!!!!
Ha det gött..kram

Skrivet av Susanna 2009-08-07 vid 10:40 Svara

    Kul att få över en ”tvivlare”..haha..:) Matte och bokföring är ganska olika. Skulle t.ex. INTE sätta mig själv på bokföring då jag inte har det ”ordningssinne” man oftast behöver för det.. Men som lärare för dig i lågstadiet kanske jag satt dig som kassör i ”klasskassan” och fått fram dina bra sidor och på det sättet lurat dig att tycka grunderna i matte är kul. På det viset skulle din motivation till lite matte finnas iaf, kanske t.o.m. över högstadiet och gymnasiet. Och om nu din arbetsgivare idag vill du ska lära dig mer matte kanske du inte är så negativ, ser tillämpningen av det och även fast du kanske inte älskar det skulle du säkert klara en ”högre nivå” bara p.g.a. den motivationen: att du är stolt över det jobb du utfört.. Varför krångla till det som sagt..:) Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-07 vid 02:41

jomen kom igen det är jag som har tävlingen och jag vill ha en massa roliga bilder att skratta åt… men jag kanske har gjort nått fel för jag har bara fått in ett enda bidrag än….

Skrivet av Maria 2009-08-07 vid 10:37 Svara

    Fler än jag som är less på tävlingar kanske..:) Tror dina läsare ändå förstår att detta är en riktig tävling för du gillar verkligen roliga bilder, MEN i texten jag fick iaf framgår det inte att det är din tävling..:( Tror mer på att ”byta” sidor och bilder med andra. Har du kontakt med t.ex. ”Engelsson” som brukar kommentera mig då o då..? Hon gillar också roliga bilder, kanske kan höra där om utbyte av bilder och tips.. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-07 vid 01:43

God morgon! Jag pluggar till förskollärare. Har ett år kvar, ska skriva examensarbetet denna termin. Sedan är det en termin med specialisering…sen är jag redo att möta barnen :-) Håller med delvis om din betygstext. Betyg blir fel i tidiga åldrar. Jag anser att det skulle åtminstone vara betygsfritt fram till högstadiet, helst till gymnasiet. Motivationen släcks hos många i betygsjakten och pressen, men en del barn motiveras också av det. Men i årskurs ett till sex hör då inte betyg hemma. //Linda

Skrivet av Linda 2009-08-07 vid 08:31 Svara

En entomolog heter det vännen..en som letar småkryp….nu ska jag läsa din långa text o fundera på den så hörs vi..kram

Skrivet av engelsson 2009-08-07 vid 07:02 Svara

    ..så heter det ja..:) Och ”entomologi”.. Sånt jag skulle ihåg ifall jag gjorde korsord mer.. Var längesen nu, det märks.. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-07 vid 01:47

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser: