Annons:
 

”..Men hur fel vi än tycker han tänker har han rätt till sina tankar..”

Maria gjorde mig uppmärksammad på en blogg skriven av en pedofil och som handlade om just pedofili i allmänhet. Innan jag fortsätter vill jag säga att jag INTE på något sätt delar hans uppfattningar.

Men hur fel vi än tycker han tänker har han rätt till sina tankar. Den dagen vi inte har det så säg till mig för då flyttar jag. Och hittar jag ingenstans där mina tankar är mina tar jag adjö till denna världen. Skulle ALDRIG acceptera ett samhälle typ det som beskrivs i George Orwell´s ”1984″.

Nästa fråga är ju om det är bra om han skriver om detta och att vi sen läser det. Jag svarar JA på båda frågorna. Hur mycket vi än hatar det förekommer övergrepp på barn av pedofiler. Om han då delar med sig av sina tankar kan det öka vår (samhällets) förmåga att förebygga att det händer. Han skriver också ganska sakligt (utifrån sina tankar) så varför inte ta debatten med honom med sakliga argument och tankar.

I vårt demokratiska samhälle har vi i årtionden försökt negligerat odemokratiska krafter i tanken att det då ska försvinna. Det funkar inte, vi måste ta debatten. 

Tycker inte heller vi kan utgå från att han hittar på eller ljuger. Han skriver ju att han aldrig gjort något övergrepp och så länge man inte på något sakligt sätt kan påstå nåt annat får man utgå från att det är sant.

Och om dom vill ha tecknade pedofilibilder eller nåt annat som inte kränker någon persons integritet får dom väl ha det. Däremot tycker jag samhället fortfarande gör för lite för att stoppa, förebygga och finna bilder o.dyl. på övergrepp av barn. Hans argument däremot, att ”använda” bilder m.m. på redan begångna övergrepp är vansinne. Det stoppar inte övergreppen och därmed faller det enda argumentet tycker jag.

För mig har debatten fört med sig den insikten att pedofili inte är brottsligt eftersom det bara finns i huvudet. Tar ett exempel: om någon som läser hans sida tänker att ”den där jäveln borde skjutas”, ska vi då straffa denne för den tanken..? Blir ohållbart, däremot om en eller bägge ger efter för sina tankar och verkligen utför denna tanke blir saken en annan..

En annan fråga är ju om han kan ”locka”, övertyga eller få fler att inse dom är pedofiler..? Tror inte det, är en sån pass stor avvikelse från det normala och gör ju inte livet lättare att leva precis att ha såna tankar. Och skulle han och andra liknande bli så många att dom faller inom normen..ja,då är det nog inte dom som är problemet utan samhället i stort som misslyckats. Och samma sak där: då flyttar jag eller säger adjö till denna värld, för det samhället vill jag heller inte bo och leva i..

En Tänkande Patrik.

21 Kommentarer

21 Responses to ”..Men hur fel vi än tycker han tänker har han rätt till sina tankar..”

Det var ett mycket välkommet livsteckem vännen,,ser fram emot din nystart av bloggen..varm kram

Skrivet av engelsson 2010-01-18 vid 09:17 Svara

Har börjat med en liten följetong på bloggen om hur det gick till när jag och Tomas blev ihop. Kan lova roande läsning för dig om du kollar mina inlägg ”spännande intrig när jag blev ihop med Tomas” och ”Misslyckad stripp”
Som sagt jag har en förmåga att hamna i konstiga situationer hahahahahahahaha…

Skrivet av jollymaria 2009-09-01 vid 04:22 Svara

Det enda folk inte kan ta i från oss är våra tankar och vår utbildning

SV: hehe ja man lär sig genom lek :P hehe jo jag ska kanske göra det . Ska bara plugga på de där argumenten först :)

Skrivet av Marriz 2009-08-22 vid 04:48 Svara

Hej hej..kikar in o önskar dig en bra fundersam lördag..må dina funderingar aldrig ta slut..kram

Skrivet av engelsson 2009-08-22 vid 09:00 Svara

Tror du missuppfattade mig. Vi är skapta med en fri vilja, fria tankar, men vi har också begåvats med ett samvete. Ibland kan man få tankar som flyger ovanför huvudet, som bara dyker upp. Man kan då välja att slå bort de tankarna eller så kan man låta dem bygga bo. Som till slut blir ett helt snårigt näste som är svårt att bli av med. Jag är ingen tankeläsare. och således ingen tankepolis. Jag kan själv bedömma om mina tankar är fel, så kan du. det kan alla med sunt förnuft. Är ju bra med psykologer som man kan vädra sina tankar med=D
Ta hand om dig!

Skrivet av snoozan 2009-08-21 vid 09:06 Svara

Jag håller med men han har läskiga tankar creepy….

Skrivet av Maria 2009-08-21 vid 08:30 Svara

Nu är jag dåligt i ämnet insatt så det jag svarar kanske är fel. Jag tror att många pedofiler har blivit det på grund av att de själva utsatts för pedofiler eller upplevt andra traumatiska händelser. Några har säkert blivit pedofiler på grund av någon sjukdom som inte är orsakad av yttre påverkan. Kram

Skrivet av Rhea 2009-08-21 vid 04:52 Svara

Jag ska bara plugga upp betygen till att börja med :) Jodå, nångång lär man väll bli ”hel” igen.. Tack, det hoppas jag med :) Du med ^^

Skrivet av Sofie 2009-08-21 vid 02:11 Svara

tack men den bloggen heter inte en 13 årings vardag xD

Skrivet av Anna 2009-08-21 vid 02:08 Svara

    ..men handlar om det, kan man säga..:) Kram.

    Skrivet av tulipano 2009-08-21 vid 05:45

Godnatt ska försöka hinna med att läsa ikapp imorgon

Skrivet av jollymaria 2009-08-21 vid 12:33 Svara

    Ingen panik.. NattiNatti.. eller kanske MorrnMorrn..;) Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-21 vid 02:55

Nej, en debatt är kanske inte till för att någon ska ändra sig. Men många vill nog det. Kram

Skrivet av Rhea 2009-08-20 vid 11:14 Svara

    Menade att de som debatterar inte ändrar sig..däremot dom runtomkring kan ju göra det..:) Därför debatten är viktig. /Slänger ur mig en fundering till dig. Jag som ”tror” på vetenskapen försöker alltid hitta en förklaring till allt..eller iaf en teori.. Men här går jag bet: vad skulle vara det ”positiva” för människor (”samhället”) att pedofiler som har dessa tankar finns..? Eller mer rakt på: skulle en ”pedofil-apa” få leva? Vad kan en sån apa tillföra gruppen? Eller är det så att dom bara är ett ”genetiskt misstag” som bara klarat sig i vårt moderna samhälle? För alla andra ”avvikande” jag tänkt på har jag funnit en ”biologisk” orsak att finnas men här går jag bet.. Kram.

    Skrivet av tulipano 2009-08-21 vid 03:22

Har oxå läst den där pedofilens blogg och jag blir bara så förbannad…visst har han rätt i sina tankar men var i helvete fanns hans tankar tro när den lille pojken låg på mage i hans knä och han smekte pojkens rygg och hår??

Ang hantverkar´n så vet jag inte vilka bollar han är intresserad av…:) ha ha

Kram

Skrivet av Susanna 2009-08-20 vid 09:41 Svara

    Helt ärligt vill jag inte följa hans tankar för: 1) mår illa då. 2) gör mig inte klokare heller. /Haha..du får fråga han nästa gång..:) Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 10:55

gick med på att testa utan tabletter ett tag men om jag känner mig själv så kommer det inte att funka men jag ska sriva över mig till karlstad så att jag kan få en ny läkare.

Angående pedofilen så tycker jag att vissa inlägg han skriver är sjuka! så klart alla har rätt till sin åsikt men att han tänder på barnen där han jobbar är fel åååh så feel.

Skrivet av mikka 2009-08-20 vid 06:41 Svara

    Puh.. Bra att du skaffar ny läkare..gör mig lite lättad faktiskt. Hoppas du har kraften att söka riktig hjälp då också..:) /Angående pedofilen: visst är hans tankar sjuka och det är fel att han jobbar där han jobbar.. Men vad ska vi göra åt det..?? Kram.

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 10:41

Jo du har rätt..vi får nog ta ”fighten” när det gäller detta..tiga ihjäl det eller sopa det under mattan funkar inte.. Jag tror många skräms av hans öppenhet..för han e ändå bra fräck som öppnar en blogg som e tillgänglig för alla.. Inte konstigt att svensson sätter morronkaffet i vrångstrupen när det går upp för dem att han jobbar på en förskola..

Skrivet av engelsson 2009-08-20 vid 05:19 Svara

    ..och att vi inte kan göra något åt det.. Är ju också synd han skrev vart han jobbade, det var onödigt och egentligen bara provocerande.. Men kan inte se en lösning på det hela.. Möjligtvis fler män i förskolan..? Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 05:56

Angelica blir bra =)

Skrivet av Angelica 2009-08-20 vid 04:33 Svara

    Ok..ska jag fixa det ”sen”..hahaha.. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 04:37

helt ärligt, vi verkade kommentera varandras bloggar samtidigt? eller läste du min kommentar innan? läskigt annars…
njaa det dröjer nog (veckor, månader?) innan jag kommer ”hem” igen… :S
kram

Skrivet av Angelica 2009-08-20 vid 04:17 Svara

    ..och sen nu igen..;) Vi får sluta nu..:) OM man skulle få tid, pengar och tillfälle att hälsa på dig/er, finns den möjligheten..? Med boende o sånt menar jag..? Menar inte nu men innan jul kanske t.ex. om nån roligt trav eller monté (när du startar kanske^^) eller sånt.. Sköt om dig. Kram.

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 04:34

hej! =)
allt bra?
jag har gjort en länklista nu där jag lagt in mina mer personliga inlägg. den heter ”tankar”. tänkte att du kunde vara intresserad? =)
kika gärna in! ha det bra!
kram

Skrivet av Angelica 2009-08-20 vid 04:01 Svara

    Hahaha..vi måste ha skrivit till varann samtidigt..:) Det låter intressant, ska jag kolla. Sköt om dig också. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 04:18

Du har helt rätt ..det går inte att ingripa i hans tankar o funderingar för då våldför vi oss på det heligaste vi har..åsikts-o tryckfriheten..o då packar jag oxå Patrik o flyttar med..

Däremot e hans sida naturligtvis skrämmande för tanken på pedofili e en kuslig tanke…. Sen e han ju en oerhört bra skribent o argumentör vilket e det som borde skrämma oss mest faktiskt. Men frågan e ju precis som du säger att risken nog e liten att han kan starta upp mer intresse för pedofili eller *värva* någon.. Däremot så finns det kanske många människor med slumrande intresse för små barn som får en bekräftelse via honom..o då kan man ju fundera om de ändå hade fått det..

Ja detta e knepigt..jag har läst igenom hans sida ett flertal ggr för att se vad detta går ut på..e han riktig eller bara någon som söker läsare.. Det e lite skrämmande hur hans länk sprids via bloggarna…han e ju inte svår o hitta förövrigt heller..det tog mig tio sek när tidningarna hade en artikel om honom..ja som sagt knepigt..kram

Skrivet av engelsson 2009-08-20 vid 11:17 Svara

    ”..Däremot så finns det kanske många människor med slumrande intresse för små barn som får en bekräftelse via honom..” Håller med men därför jag tog upp detta med ”odemokratiska krafter” för samma tanke där att vi hyschar om det..men funkade ju inte utan måste upp på ytan så att han inte får stå oemotsagd.. Är vi tysta så finns ju ändå hans blogg kvar och den hittar ”de slummrande” förr eller senare..hans eller någon annans..:( Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 03:32

Det är klart att man har rätt till sina tankar. Att få mer kunskap om hur pedofiler tänker är nog också bra så att man kan förhindra att barn utnyttjas. Att debattera med pedofiler kan ju vara bra för att få kunskap, men jag tror inte att debatt biter på en pedofil. Kram

Skrivet av Rhea 2009-08-20 vid 09:52 Svara

    ..men är väl heller inte debattens huvudmål att få den man debatterar med att ändra sig.. Men förstår vad du menar: tror inte en diskussion skulle få han att ändra sig..men nu när han har ”öppnat” sig i sin blogg får man ta chansen att ”lära” sig nåt iaf.. Och bara det att vi bloggar om detta gör att jag vet mer..hoppas det är liknande för dig och andra.. Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 03:15

Måste nog hålla med dig om det hela, än om jag har emot pedofili.

Men vi syns ju idag så då kan vi ju prata lite mer om det hela. :D

Skrivet av Funderaren 2009-08-20 vid 06:58 Svara

    Tack för en trevlig lunch..:) Kram

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 02:38

Tänkte bara in och säga godmorgon till dig men då jag läste ditt inlägg så måste jag tillägga…jag tycker som du att alla har rätt till sina tankar. Men!!!…man kan stoppa sina tankar och inte tänka dem mer om det är fel tankar…såsom pedofili eller tex mord…inte bra att gå och tänka på detta hela tiden då mår man inte bra. Tänker inte läsa pedofilens blogg och uppmuntra honom.
Men du?? Hoppas du får en riktigt bra morgon och en underbar dag!!

Skrivet av snoozan 2009-08-20 vid 06:40 Svara

    Men om personen inte vågar vara ”öppen” med sina tankar: 1) vem ska berätta det är ”fel” tankar..? 2) hur ska vi veta att personen har ”fel” tankar? 3) och rent allmänt, vem har rätten till ”rätt” tankar..? Om vi nu förutsätter att han mår dåligt av sina tankar (inte säkert), vem ska ”stoppa” dom..? Han själv..? Isf hade han antagligen redan gjort det. Är nog så att isf behöver han hjälp men om vi ”skrämmer” folk med ”fel” tankar kanske inte dessa ens vågar ta upp det med psykologer t.ex. Har ett eget ex.: har själv haft svårt att somna sen 10-årsåldern. När jag började jobba och inte kunde somna kom tanken ”jag MÅSTE somna nu”..vilket självklart gjorde jag inte kunde somna.. Tagit mig 20 år, sparken från ett jobb, hjälp utifrån och 5 års sjukskrivning att bli av med denna tanke.. Men vad hade hänt om jag inte vågat ta upp detta med någon..? Önskar dig en trevlig em och kväll (blir det medalj till Sverige ikväll..?)..:) /Patrik

    Skrivet av tulipano 2009-08-20 vid 02:37

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annonser: