Sportens digitalisering – så påverkar teknologin svensk sport på olika sätt

Teknologi och digitalisering har aldrig haft en större påverkan än idag, och utvecklingen fortsätter vidare framåt i raketfart, där alla olika områden i samhället samt olika branscher påverkas och förändras. En av dessa områden är sportindustrin, som övergripande har påverkats i stor utsträckning av digitaliseringen. Framförallt handlar det om trender kring sponsring, kringaktiviteter och media, samt möjligheten att uppleva sport i realtid, något som nu för tiden står helt oberoende av rumslig närvaro. Läs mer om digitaliseringens kraft och påverkan i sportsammanhang här.

Digitaliseringens enorma kraft inom sport

En laptop och desktop på skrivbord
Bild: Unsplash. En laptop och desktop på ett skrivbord.

Vi lever i en tid som ständigt präglas av teknologi och digitalisering. För äldre generationer upplevs mycket av det som vi ser som en självklar del av vardagen, som banbrytande eller närmast obegripligt. Tänk att för 50 år sedan fanns inte internet, och för 20 år sedan hade termen sociala medier ännu inte etablerats. Den teknologiska och digitala utvecklingen går onekligen i en rasande fart, och spelar en betydande roll både ur ett samhälleligt- och individperspektiv.

När man pratar om digitalisering kan man angripa ämnet utifrån två perspektiv; cyberoptimistiskt eller cyberpessimistiskt. Det innebär att man antingen kan se på digitalisering som något positivt, eller något som skulle kunna vara ett potentiellt hot. Oavsett om man är positiv eller negativ till den teknologiska utvecklingen och digitaliseringen, kan det konstateras att den är kraftfull och snabb.

Från sportarenan till datorskärmen

Även teknisk utveckling och digitalisering inom sportvärlden har rört sig snabbt framåt. Innan smartphones och internet existerade, var man tvungen att vara på plats på den arena eller bana som en match eller träning ägde rum. Idag ser det helt annorlunda ut. Via smarta telefoner, internet och sociala medier kan vi ta del av innehåll som sprids helt oberoende av rumslig närvaro.

En tränare kan lägga upp ett träningsklipp på fotbollsklubbens instagramkonto, för anhöriga att se, gilla och kommentera. På samma sätt kan vi videosamtala i realtid, för att ge kompisar och lagkamrater en visning av stundande match, även om de inte kan vara på plats. Att kunna följa sitt favoritlag har blivit enklare för fansen under tiden.

Ett annat ännu tydligare exempel är de otaliga tv-sändningar och liveströmmningar (via dator eller smartphone) av stora matcher, tävlingar och ligor som äger rum. Här strömmas matcher från världens alla hörn för alla människor med en tv/dator och internetuppkoppling att ta del av. Det har även blivit populärt att engagera sig i vadslagning kring sådana evenemang, där tittarna i realtid kan ägna sig åt betting, även det möjligt tack vare teknologi och digitalisering. Detta behandlas mer ingående senare i artikeln.

Teknologiska trender inom fotboll

Fullsatt fotbollsmatch
Bild: Unsplash. En fullsatt fotbollsmatch.

Sponsring och produktplacering

Digitaliseringen har gett media en stor makt i sammanhang av sport. Något som här blir särskilt intressant att reflektera kring är sponsring och produktplacering runt sportprofiler, ett slags fenomen som kommit att bli omåttligt populärt i marknadsföringssyfte.

Digitaliseringen har, med hjälp av media, skapat ett slags personligt varumärke kring de populära och folkkära elitidrottarna, något som marknadsförare naturligtvis ser som en chans till ökad vinstmarginal. Att göra en sportstjärna till ansiktet utåt för en viss produkt eller tjänst har visat sig vara en mycket effektiv marknadsföringsmetod, där mottagarna associerar personens sport och prestationer med ett visst varumärke. Ofta sker detta omedvetet. Några exempel på elitidrottare som syns med sina personliga varumärken i sponsrings- och reklamsammanhang är Zlatan (Volvo, Bethard), Charlotte Kalla (Oral B) och Sarah Sjöström (Lingongrova, Oatly)

För elitidrottarna själva är denna aspekt förstås mycket positiv. Innan digitaliseringen fanns begränsade möjligheter att tjäna pengar vid sidan av själva sportframgångarna, men idag ser det annorlunda ut. Att bli sponsrad eller ha ett reklamsamarbete med ett företag ger en möjlighet till ökad inkomst. Detta möjliggör också i förlängningen en fortsatt karriär, trots att personen i fråga kanske inte längre är aktiv inom sporten.

Sportsändningar live

Innan tv-sändningar av sportevenemang och matcher fanns tillgängliga var man tvungen att vara på plats för att ta del av spänningen i sporten eller via radio. Idag ser det helt annorlunda ut. Först slog tv igenom under mitten av 1900-talet, en slags revolution som är en produkt av den tekniska utvecklingen. Idag behöver man inte ens äga en tv för att titta på sport, och tillgängligheter och utbudet är större än någonsin. Digitaliseringen har öppnat upp för otaliga tv-kanaler och streamingtjänster med en tydlig nisch mot just sport. Några sådana exempel är Viasat Sport och C More Sport. Även de mest etablerade kanalerna som TV4 och SVT sänder sport i stor utsträckning, både via tv och över webben.

Att spela på odds och sport

En trend som fullkomligt exploderat under 2000-talet är onlinespel och sportbetting, det vill säga odds på sport. Även här spelar tekniken en betydande roll för utvecklingen. Vadslagning kring sport har sedan länge existerat. Att spela på hästar eller slå vad med polare kring resultatet i exempelvis en fotbollsmatch är något som uppskattats i flertal decennier, men nu är flexibiliteten större än någonsin.

Via konceptet live betting kan spelaren sitta hemma (själv eller tillsammans med andra) och kolla på matchen för att följa om det spel man lagt går in. Genom att spela på odds hos 888sport, eller andra stora bettingsajter, får spelaren alltså möjlighet att uppleva en match i realtid, samtidigt som den spelar på utfallet i matchen. Notera att det inte enbart är odds på sport som finns att tillgå. Även betting på andra slags evenemang, som Eurovision Song Contest eller presidentvalet i USA går att spela på via bettingsajter.

Detta har gjorts möjligt tack vare avancerad teknik för live-uppdateringar, samt en minst lika avancerad mekanism för oddssättning online. Även här är det förstås internet som är den centrala komponenten. Betting på nätet är ett tydligt exempel på hur digitaliseringen förändrat vårt sätt att engagera oss i sport.

Det råder ingen tvekan kring att digitaliseringen och utvecklingen av teknologi har påverkat och förändrat både ett och annat i sportvärlden. Det blir spännande att se vad som blir nästa steg i utvecklingen kring sport och teknik gentemot hur den har är idag.